Idejét sem tudjuk, mikor tört ki utoljára ekkora őrület a mozitermekben. A film a várakozásoknak megfelelően igazi blockbuster lett, ömlik a pénz a Disney-Pixarhoz, a film sajtóvisszhangja jól sikerült és még a rajongók többsége is elégedett. Vajon mely okok vezettek odáig, hogy J. J. Abrams ekkorát tudott dobni a filmmel?
1. A nosztalgiafaktor
Az első Star Wars mozit 1977-ben mutatták be, és mindenki a klasszikus trilógián nőtt fel. Lucas volt olyan korlátolt, hogy a pénzért sárba tiporta a saját legendáját az előzményfilmekkel, amelyekben csúcsra járt a CGI, csak éppen a szív és a jól megírt karakterek hiányoztak belőle, utálta is őket mindenki. Viszont már eltelt az az idő, amíg elfelejtettük őket, és mivel amúgy rongyosra néztük a régi filmeket, nagyon hiányoztak a kedvenc szereplőink.
2. A filmjogok
A Disney 4 milliárd dollárt fizetett Lucas-nak a filmjogokért, ami rengeteg pénz. Nyilván ezerszer végigszámolták, hogyan érte meg nekik ezt a mesés összeget kifizetni, tehát azt is végiggondolták, hány Star Wars –t kell leforgatniuk és sikeressé tenniük, hogy ebből jól jöjjenek ki. Mivel a pénz beszél, nem bíztak semmit a véletlenre, tudatosan megtervezték a franchise jövőjét, melynek első felvonása ez az alkotás.
3. A rajongótábor
Lucas túlzás nélkül filmtörténelmet írt az első három filmmel, saját univerzumot teremtett, amelyben máig rengetegen érzik otthonosan magukat világszerte, a Star Wars-nak van a legnagyobb rajongótábora, sok évtizeddel a klasszikus trilógia bemutatója után is. Márpedig ők nagyon ki voltak éhezve az új kalandokra, viszont éppen miattuk nagyon oda kellett figyelni arra, hogy a régi és az új karakterek egyforma arányban jelenjenek meg a filmvásznon, és a régi feeling-nek meg kellett maradnia.
4. A stúdió
Iszonyat pénz kellett a franchise újraélesztéséhez, és olyan háttér, amelyet csak egy nagy és tőkeerős stúdió tud garantálni. A Disney cégnek jutott ez a lehetőség, pontosabban a Disney-Pixarnak, amely nagyon régen nem csak animációs filmekkel foglalkoznak. Hosszú út vezetett Hófehérkétől a Star Wars-ig, ha bejön a merész húzás, hosszú évekre biztosítva van a karácsonyi mozizásunk.
5. J. J. Abrams
Ezt a filmet csak J. J. Abrams rendezhette meg. Hatalmas Star Wars fan, filmőrült, és az évek során mindent megtanult a mozikészítésről. A tévében bizonyított először, majd gatyába rázta a Mission Impossible szériát (ő rendezte a harmadik felvonást), aztán a Star Trek-et is (rajongóként azt mondom, hogy nem biztos a legjobb irányba ment a sorozat, de ettől még valóban korszerűsítette és a mai fiatalok közelébe hozta az Enterprise kalandjait, viszont az igazi feeling valahol elveszett belőle). Úgyhogy most megkapta a Star Wars-t, és mivel ez a soha fel nem növő kisfiú közben kőprofi filmes lett, nem volt kétséges, hogy a rendezői szék őt illeti.
6. Átgondolt és alapos filmkészítés
Évekig tartottak az előkészületek, nem siettek el semmit az alkotók. Rengeteget dolgoztak a forgatókönyvön, alapos volt a casting, ügyeltek arra, hogy a régi főszereplők visszatérjenek, és melléjük olyan fiatal szereplőket válasszanak ki, akiket még nem ismernek túlságosan. Nem bíztak mindent a CGI-ra, rengeteg díszletet megépítettek a valóságban is, többek között az Ezeréves Sólymot. A forgatás után a legjobb szakemberek kezébe kerültek a trükkök, minden fázisra odafigyeltek az alkotók.
7. Marketing
Lássuk be, befolyásolhatóak vagyunk. A stúdió jól megfizetett marketingesei pedig profin húzták előttünk a mézesmadzagot már jó ideje. Már az első trailernél felrobbant az internet, lassan, kiszámítottan csepegtették az újabb előzeteseket, a véghajrá őrületének kivételével okosan időzítve emlékeztettek bennünket arra, hogy decemberben moziünnep lesz. Nagyon sok összetevője van tehát annak, hogy a siker nem maradt el, ne is szaporítsuk tovább a szót, irány a mozi!
Baráth Zsuzsanna
Business & Café - Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!