Ahhoz, hogy sikeres légy a szakmádban, egy üzleti találkozón nem elég pusztán a szakmai felkészültség. Az üzleti élet megalkotott illemszabályai egyszerre segítik a zavartalan kommunikációt és a tárgyalások lefolyását, valamint megkönnyítik, hogy egy találkozó alkalmával jó benyomást kelts. Mint mindent, ezt is tanulni kell. Lássuk, hogyan lehetsz sikeres és egyszerre udvarias az üzlet világában.
1. Köszönés
A társadalmi érintkezés leggyakoribb formája. A köszönés formája napszakonként különböző. Nemzetközi környezetben lévő formulákat illik ismerni.
Példának okáért a japánok hosszú mély meghajlással köszönnek és nem kézfogással. Az első találkozáskor két kézzel nyújtják át névjegykártyájukat, amit szintén két kézzel kell elfogadni. A japánokat nem illik keresztnevükön szólítani addig, amíg ők erre nem utalnak.
Köszönésnél figyelembe kell venni a sorrendiséget, ki köszön kinek először. Az illem szerint, az alárendelt köszön először, a fölérendeltnek. Például férfi a nőnek, fiatal az idősnek, alacsonyabb beosztású a magasabb beosztásban lévőnek.
Csak a köszönés elmulasztása illetlen dolog. - Halák László
2. Kézfogás
Egyszerű, rövid és határozott mozdulat legyen. A kézfogás a kölcsönös udvariasság jelképe. Rángatni, megszorítani illetlen dolog, mint a felületes, semmibe vevő kézfogás. Az üdvözlés igazi értelmét a tekintet adja meg, ezért mindig nézz partnered szemébe!
Kézfogáshoz a kesztyűt mindig vedd le. Nagy-Britanniában nem szokás a kézfogás a bemutatkozáson kívül, Észak-Amerikában csak érkezéskor szokás kezet fogni, Dániában pedig csak a munkaidő végén.
Nem számít, hogy szenátor vagy ajtónálló, senki nem immúnis a meleg mosoly és a kemény kézfogás ellen. - Christopher Moore
3. Ki mutat be kit - és kinek?
A bemutatás egy harmadik személy segítségével történik. Először annak a neve hangzik el, akit bemutatnak. Szabály szerint, először a férfit mutatják be a nőnek, a fiatalabbat az idősebbnek, az alacsonyabb rangút a magasabbnak.
4. Pontosság
Üzleti tárgyalások, rendezvények alapvető kritériuma a pontosság. Fontos betartani a tárgyalás kezdetét és végét, ezzel is megtisztelve a másik felet. Hazai szokásaink sajnos e tekintetben elég lazának mondhatók...
Minden ember annyit ér, amennyivé önmagát teszi. - Adolf Freiherr Knigge
5. Megjelenés
Az üzleti és a magánéletben egyaránt fontos, hogy a partnernek, illetve a beszélgetőtársnak imponáljunk. Az első, pozitív benyomás megszerzése érdekében nagy hangsúlyt fektetnek az emberek az öltözködésre, ugyanis, partnerünk első körben öltözködésünk alapján fog megítélni minket. Az öltözködést is lehet tudatosan irányítani.
Férfiaknak tárgyalásokon nem csak illő, kötelező a két soros gombolású zakós öltöny, azonban ha mégis egysoros gombolású öltönyt választanak, illik alá mellényt is felvenni. Az öltöny alatt minden esetben hosszú ujjú, lehetőleg fehér inget illik viselni. A cipőt illetően a legjobb választás a fekete vagy barna bőrcipő, elsősorban elöl fűzős, mely legyen tiszta és ápolt.
Hölgyek esetében elengedhetetlen a kosztüm viselete. Nincs megkötés a blúz színét és mintáját illetőleg, csupán annyi, hogy harmóniában legyen a viselt kosztümmel. Fontos, hogy a dekoltázs és a váll szabadon hagyása az üzleti életben tilos és közönséges, a harisnya viselete pedig kánikulában is kötelező. A hölgyek cipője legyen kényelmes, de elegáns, nem kihívó. Színekben a feketétől a bézsig bármelyik árnyalat elegáns lehet.
A jó megjelenés megbízhatóságra és pontosságra enged következtetni. Fontos a megjelenésbeli harmóniához az ápoltság, a rendezett hajviselet, a tisztaság, mert ezek mind a pozitív kép kialakításához járulnak hozzá.
Az öltözködéseddel mutatod be magad a világnak. Napjainkban, amikor minden találkozás oly rövid, a ruházkodás különösen fontos jelentőséggel bír. A divat a közös nyelv. – Miuccia Prada
Business & Café - Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!
Kovácsová Kornélia
Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetemen vagyok végzős marketing mesterszakos hallgató. Az egyetemen fokozatosan alakult ki bennem az érdeklődés a marketing, PR és üzleti tudományok iránt. Tudományos Diákköri munkámat a márkaszemélyiségekről írtam, szakdolgozatomban pedig részleteiben is kutattam az arcok jelentőségét a márkák mögött.
http://protokoll-info.hu/protokoll/az-uzleti-elet-illemkodexe-es-protokollja.-i.resz.php
http://www.kepzesevolucioja.hu/dmdocuments/4ap/17_2656_010_100915.pdf
http://www.protokoll-etikett.hu/cikk/49218/pontossag?area=626
http://www.holmagazin.hu/cikk/bemutatkozas-bemutatas
http://www.protocolconsultants.com/tips.html
http://www.examiner.com/article/what-does-protocol-mean-to-me-today-s-business-world