Mi tesz valakit igazi vezetővé? Hogyan inspirálhatod munkatársaidat, alkalmazottaidat? Mitől több egy vezető, mint egy főnök? A különbségek száma, bár egy számjegyű mégis óriási!
1. Hallgat az ösztöneire
Könyvtárakat lehetne megtölteni az ösztönök fontosságával, mégis kevesen mernek hinni a saját megérzéseiknek. Az igazi vezetők nem tartoznak ebbe a típusba. Tudják, hogy hogyan használják fel csapatuk érdekében azt a megérzést, amit tapasztalatukkal és tudásukkal sikerré kovácsolnak majd.
A sokat hivatkozott Henry Ford szavai szolgáltatják az egyik legjobb példát.
Az emberek mindig gyorsabb lovat akartak, de sosem kértek autót, mégis ez volt a történelem egyik legnagyobb találmánya.
2. Hiteles
Egy hiteles embert az alkalmazottai nem azért követnek, mert fizet nekik, hanem azért, mert követni akarják. A hitelesség sosem tévedhetetlenséget jelent, hanem a vezető személyiségéből sugárzó karizmát, ami biztosítja a csapat motivációját.
Ez a motiváció lesz aztán a sikeres cég hajtóereje is. A belső motivációt átérző munkatársak szívesebben dolgoznak a projekteken, azonosulnak a cég céljaival, saját céljaikként tekintenek rájuk. Ezt pedig a hitelesség alapozza meg.
3. Építő
Az igazi vezető egyéniség legfontosabb feladata nem a konkrét ötletekkel való előrukkolás. Az ő legfontosabb feladata az ütőképes csapat felállítása, és annak biztosítása, hogy ez a csapat hatékonyan tudjon együttműködni.
Ennek eleme lesz az inspiráló környezet létrehozása, ahol a munkatársak fejlődhetnek, egyesíthetik tudásukat, tapasztalatukat, és kidolgozhatják a millió dolláros ötleteket.
4. Filozófus
Egy valódi erős brand nem csak szolgáltatásokkal vagy termékkel van jelen a piacon. A legjobb cégek személetet is közvetítenek vásárlóik felé. Ez egyes márkák esetében annyira jól felépített rendszereket jelent, hogy nem is vásárlóik, hanem rajongóik vannak, akik szinte vallásos áhítattal viseltetnek az adott cég iránt.
Kézenfekvő példa az Apple világszintű vásárlóköre és egyben elkötelezett rajongótábora. Hardvereket vásárolnak talán? Gyors, divatos telefonokat? Összetett műszaki megoldásokat? Természetesen azt is. De ami valójában meggyőzi őket, az a filozófia amit a telefonjukkal együtt vesznek meg. Biztosan nem véletlen, hogy az Apple élén mindig legendás vezetők állnak.
5. Maximalista
Ha egy vállalkozás nyílt háborúba kezd egy másik vállalkozással, az PR szempontból ritkán sül el jól. Az igazi vezetők viszont tudatában vannak, hogy a közönség szemében az kelt szimpátiát, ha a vállalatnak saját magával kell megküzdenie. Az ellenség tehát nem a többi cég lesz, hanem a tökéletlen munka.
Küzdeni a jobb eredményekért, a fogyasztók elégedettségéért, az emelkedő minőségért. Ez egy fontos és kommunikálandó misszió, ami meg fogja hozni a hitelességet és elismerést - cég, és annak vezetője számára is.
6. Próféta
Egy cég azzal emelkedhet ki vetélytársai közül, ha erős és jól kommunikált misszióra alapozza gazdasági tevékenységét. Ennek viszont nem csak a fogyasztók felé kell meglennie. Ha a csapat akinek feladata lenne a kitűzött eredmények megvalósítása nem hisz a vállalt misszióban, az egész kísérlet kudarcra van ítélve. Egy igazi vezető képes rá, hogy a cég munkatársait az ügy mellé állítsa, és megteremtse a bizalmat.
7. Tettre kész
Minden vállalkozó tudja (jó esetben), hogy milyen eredményeket szeretne elérni. Magasabb bevételt, tehetséges munkatársak megszerzését, további terjeszkedést, sorolhatnám. Ezek a vágyott eredmények viszont mindaddig vágyálmok maradnak, amíg egy vezető nem jelöli ki a cselekvés útját.
A vágyakat kérdésekké alakítja, 'hogyan tudjuk mindezt megvalósítani?', és a cselekvés útjára teszi a csapatot.
8. Optimista
A pesszimistáknak sokszor igazuk van, mégis az optimisták alakítják a világot.
Egy igazi vezetőnek pozitívnak kell lennie. Ha ő nem áll pozitívan a kérdéses célokhoz, hogyan várhatna el másoktól lelkesedést? Nem esztelen hurráoptimizmusról van tehát szó, hanem kitartó, pozitív elszántságról és hitről.
9. Rendszerben gondolkodik
A szenvedély indítja el a vállalkozásokat az úton, de csak a jó felépítés tarthatja őket életben. Ehhez pedig rendszerre van szükség. Egy olajozott gépezet, ami egy idő után talán nem is igényel folyamatos és közvetlen ellenőrzést minden vállalkozó álma. Egy vezető viszont képes is rá, hogy felépítse ezt a rendszert, a motivált csapatot, a környezetet, a missziót.
(A cikk készítéséhez Simon Sinek: Start with Why című kötete szolgált inspirációként)