Sikeresnek akkor nevezhető a márkaépítés, ha a márkanév meghallása után a potenciális fogyasztók be tudják azonosítani a fogalom mögött levő terméket, szolgáltatást, szervezetet. Hogyan valósítható meg ez az először lehetetlennek tűnő feladat?
Vállalkozást és márkát létrehozni közel sem ugyanaz. Úgyis mondhatnánk, míg az egyik feladat a belső motor, addig a másik a külső burkolat létrehozása. A vállalkozás termeli a pénzt, de az arculat, a brand teszi csábítóvá az ötleted, így tehát egyik sem megy a másik nélkül. Hogyan jön létre tehát a siker 50%-a?
Ahogy tehát a bevezetőben is írjuk, sikeresnek akkor nevezhető a márkaépítés, ha a márkanév meghallása után a potenciális fogyasztók be tudják azonosítani a fogalom mögött levő terméket, szolgáltatást, szervezetet.
Eredményesnek akkor, ha a vásárló hajlandó a többletet kifizetve vásárolni, és amikor újra szükséglet lép fel nála, akkor ismét ugyanazt a márkát választja. A márkáknak is van életútjuk, így lehetséges a két szint között is márkákat azonosítani.
1. Ötletből érték, vásárlóból rajongó
Mire lesz szükséged hosszútávon ahhoz, hogy igazán maradandót alkoss?
- brand identity (erős, különleges és tiszta márkajegyek),
- minőség,
- folyamatos hype (ismertség biztosítása),
- hűséges fogyasztók kinevelése, majd megtartása.
2. A hangulat ereje
A hangulat első, az üzenet másodlagos. - Felcser Máté, Punnany Massif
Nézz meg egy Coca-Cola reklámot és döntsd el, hosszasan érvelnek, ők a legjobbak, összehasonlítgatván magukat a riválisokkal, vagy érzéseket, impulzusokat kapsz, és csak tudod, erre van szükséged, anélkül, hogy bármit mondanának?
Ez a lényeg. De milyen eszközökkel érheted el?
A válasz: márkajegyekkel. Hogyan?
- Olyan egyedi érzéstartományokat kell megidézned, amelyeket szeretnéd, hogy a vásárlóid is érezzenek.
- Amit a márkád is képvisel.
- Egy folyamatos jövőbeni - és fenntartható - ígéret a fogyasztóidnak.
Az érzések, impulzusok azért fontosak, mert segítenek kapcsolatot építeni a fogyasztóiddal, emócionálisan kötöd őket magadhoz, anélkül, hogy észrevennék, és mindeközben ők önkifejező érzéseket is tapasztalnak.
3. Stratégia
A legizgalmasabb rész a stratégia megalkotása, amely olyan, mint egy terepasztal játék.
Az alábbi kérdéseket kell először megválaszolnod:
- Melyek a hazai, - illetve főleg - a nemzetközi trendek?
- Melyek a kielégítetlen igények?
- Hogyan szegmentálódnak a fogyasztóim?
- Mi motiválja őket a fogyasztásra?
Aztán pedig még ezeket:
- Milyen az a márka image, amivel a leghatásosabb lehetnék?
- SWOT-elemzés?
- Milyen sebezhető pontjaim vannak, és hogy tudom védeni azokat?
4. Pozícionálás
Nagyon érdekes, hogy sok vállalkozó egyáltalán nincs tisztában azzal, pontosan milyen fogyasztói igényeket elégít (vagy elégíthetne) ki. Ez főleg ott érzékelhető, ahol több, vagy kifejezetten sok szolgáltatás vehető igénybe. Ez pedig kulcsfontosságú lenne, hisz ez a kezdete annak, hogy magad is lásd valódi értékeidet.
A célcsoport meghatározásba nem megyek bele, ez annyira alapvető, hogy nem gondolnám, bárki is elfelejtené, bár ennek is vannak olyan apró részletei, amelyek buktatóként is szolgálhatnak. De ezekről majd hamarosan egy másik cikkben.
Ami viszont sokkal fontosabb: a márkajegyek, és a márkaígéretek.
- Mit ígérsz? Be tudod tartani? Hitelesen tudod kommunikálni?
- Mivel különbözöl másoktól?
- Miért fogják egyáltalán megvenni a termékedet?
- Működik a hitelesítő érvrendszered? (Hitelessé tudsz válni?)
- Reális alapokon fekszik a versenytárs elemzésed?
5. Value proposition
Frappánsabban: mennyit érek valójában?
Miért tudnak eladni 250.000 Forintért egy 30.000 Forintos eszközt? A márkaérték ígérete dönti el.
Melyek az alkotóelemei?
- funkcionális előnyök
- emocionális előnyök
- önkifejezést szolgáló előnyök
- pozicionált ár
Ez az, amitől más leszel, mint a többi - több! A márkaérték, ami csábítja a fogyasztót, és arra ösztönzi, enélkül már nem fog tudni élni, mert olyan hosszútávú előnyre tehet szert általa, amellyel teljes mértékben azonosulni is tud.
Képforrások: linxpiration, watchanish, tumblr