Business & Café

Másolás: ostobaság vagy zsenialitás? Termékek, amik leverték az eredetit

17 máj 2017

Vagy első vagy, vagy jobb. Ha jobb tudsz lenni, kinyírod a többieket. Mikor veszítik el az elsőként cselekvők a piaci előnyüket? Gyakrabban, mint hinnéd!

the-original-and-profitable-business-today-1856hq5.jpg

1. Játékos világpiac

Az internet hőskorában, a legújabbkori aranyláz idején járunk, 1999-ben. Az első hősies próbálkozó játékokat kezd árulni, és mi történik? Semmi az ég világon. Ez a történet rövid és szomorú. Az etoys.com alapítói nem vették figyelembe azt az egyszerű tényt, hogy amikor elindultak, a piacuk egyszerűen nem állt készen az internetes játékértékesítésre.

Két évig tudták csak életben tartani a projektet, amikor megkapták a kegyelemdöfést. Az addigra internetes értékesítési felületként befutott amazon.com ebben az évben kezdett el játékokat is árulni. 

2. Amikor a legjobb túl jó

A boo.com szintén egy szomorú történet a túl korai piacra lépésről, és a még gyengécske projektre túl korán érkező fagyról.

A koncepció elméletben szintén hibátlan. Létrehozni az internet történetének első olyan felületét, ahol ruhákat lehet vásárolni. Hát nem ez a tejjel-mézzel folyó Kánaán? A milliárd dolláros biznisz? Lehetett volna, de nem. A boo.com-ban minden megvolt, ami naggyá tehette volna a vállalkozást. Innováció, könnyű kezelőfelület, szuper megjelenés, divatos dizájn. Miért lett hatalmas bukta a vége? 

Mert 1999-ben az internetszolgáltatás olyan lassú volt, hogy az emberek egyszerűen nem győzték kivárni, hogy egy ilyen elképesztően erőforrás igényes oldalról szerezzék be a kívánt gúnyákat. Zseniális ötlet, de meghaladta korát. Azóta jött pár cég, akik online ruhakereskedelemmel foglalkoznak. Másolók vagy zsenik? Mondjátok meg ti!

3. Pelenkapárbaj

A Procter & Gamble szépen, lassan, megfontoltan cselekszik, de be is válik nekik. Minek erőltetnék az innovációt, ha ahhoz idő kell? A Johnson & Johnson 1949-ben piacra dobta vadiúj, sosem látott nadrágpelenkáját Chux márkanévvel. 

A P & G nem kapkodta el válaszát, fogták magukat és szépen várakoztak. Megvárták amíg a piac hozzászokik a termékhez, majd fejlesztettek rajta még öt évet és 1961-ben, szolid 12 éves lemaradással piacra is dobták saját márkás pelenkájukat, az úgynevezett Pampers-t.

A Pampers jobban bírta a nedvességet, kényelmesebb volt, több méretben árulták, olcsóbb is volt. A többi már történelem, a Chux-ot a '70-es évek végén kivonták a forgalomból a csökkenő eladások miatt, a Pampers a világ egyik legerősebb márkája, 8,5 milliárd dollárra becslik, 100 ország 25 millió csecsemője viseli elégedetten.  

Kövess minket a közösségi médiában is!
Egy kattintás most milliókat érhet!

ending_fb_2.png

ending_insta_2.png

ending_yt_2.png