Business & Café

Megjósolni A Jövőt Meglévő Adatokból?

17 máj 2015

Még kártya sem kell hozzá, elég csak az, hogy tudatosan léteztél eddig. Stratégiaalkotási módszerek, a jövő sikeres vállalkozóinak.

tumblr_m6up22h5ro1ql1lwjo1_500.png

A terv semmi, a tervezés minden, mondta Eisenhower amerikai elnök. Te miért vinnéd a vállalkozásod a stratégiaalkotáshoz nélkülözhetetlen módszerek nélkül? 3 egyszerű, de könnyen hasznosítható technika következik!

1. SWOT analízis

Biztos sokak számára ismerős, a SWOT név a módszerrel vizsgált tényezők angol megfelelőinek kezdőbetűiből áll össze: ami a Strengths (Erősségek); Weaknesses (Gyengeségek); Opportunities (Lehetőségek); Threats (Veszélyek)-et foglalja magában.

swot.jpg

A 4 tényező egy mátrixot ad, amiből az első két betű (SW) a belső tényezőket jelenti, ezek azok amikre hatással vagyunk, a második két betű (OT) azokat a külső tényezőket jelöli amelyekre nem lehetünk hatással, de befolyásolják a tevékenységünket.

Belső tényezők:

Erősségek: cégünk előnyei más cégekkel szemben (technológiai, megbízható munkaerő, lojális ügyfélkör, kedvező anyagi helyzet)

Gyengeségek: cégünk hátrányai más cégekkel szemben (elavult géppark, vacak környéken lévő üzlet, hitelterhek)

Külső tényezők:

Lehetőségek: kiaknázandó esély a fejlődésre (gazdasági konjuktúra, pályázatok, új piacok megjelenése)

Veszélyek: külső hatások amik kedvezőtlenül befolyásolják a cég fejlődését (új adók bevezetése, riválisok megjelenése a piacon)

2. PEST elemzés

0005_42_minosegmenedzsment_scorm_03_1_.jpg

A PEST analízis sem valami fővárosi dolog, hanem egy angol szavak kezdőbetűiből álló mozaikszó, ami négy dimenziót jelöl.

  • Political - Politikai (adók, jogszabályváltozások, versenyjog, környezetvédelem)
  • Economical - Gazdasági (árfolyamok, fejlesztések, infláció) 
  • Socio-cultural - Társadalmi (demográfia, fogyasztási szokások, képzettségi szint)
  • Technological - Technológiai (új felfedezések/találmányok/termékek, fejlesztési politikák)

Az elemzés eredménye tulajdonképpen egy lista. A csoport aki készíti megpróbálja a lehető legtöbb, a cég jövőjére nézve fontos tényezőt összegyűjteni, és ebből választanak ki 12-16 tételt.

Példa B&C gyors PEST

Poltitcal:

- A 2015-ben bevezetendő internetadó nagyon kedvezőtlenül érintené a blog látogatottságát

- A vasárnapi zárvatartás miatt az emberek sokkal többet fognak böngészni külöböző dolgokat a neten, ami jó hatással lesz a látogatottságra.

Economical:

- A gazdaság helyzetét illetően kihívásokkal teli, hisz a netes hirdetési piac a harmadával csökkent a válság előtthöz képest, ami kedvezőtlenül befolyásolja a blogpiac bevételeit is.

Socio-cultural

- A legtöbb olvasónk fiatal, középkorú, legfőképp budapesti, tehát nyilvánvalóan erősödnünk kell a közösségi médiafelületeken is, hogy még több embert megszólítsunk a potenciális célközönségünkből.

Technical

- Olvasóink 20%-a telefonról vagy tabletről olvassa a cikkeinket, a technikai fejlődésnek köszönhetően nő az oldalletöltések száma.

3. Rohrbach-féle 635-ös módszer

rohrbach1.jpg

A név bonyolult, a képlet nagyon egyszerű. Ez a módszer, az untig eleget emlegetett (különben rém hasznos) brainstorming továbbfejlesztett, írásos változata. 6 ember 6 körben 5 perces körökkel (tehát 30 perc alatt) 3-3 javaslatot tesz, tehát az adott témában 108 ötlet gyűlik össze fél óra alatt. A lényeg, az indulásnál mindenki felírja az ötleteit röviden, tömören. A Lapok ezt követően gazdát cserélnek és mindenki megpróbálja továbbfejleszteni az előző körben leírtakat. Érvényes a brainstorming alapszabálya itt is,

nincs rossz ötlet csak kevés!

 moremoremore.png

facebook_icon02.pngBusiness & Café - a Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!