Business & Café

Az autóbiznisz nagyágyúi - autógyáros famíliák a 21. században

23 jún 2016

Valami új családi vállalkozásba fognál? Nem sajnálnád rá az időt sem? Na és mondjuk mit szólnál az autógyártáshoz? Három családot mutatunk be, akik az autógyártást még mindig családi bizniszként művelik, úgy tűnik elég jól meg is élnek belőle.

maxresdefault.jpg

1. Quandték - BMW

cbca938f058b4a26b20893cc5f78e496.jpeg

(A Quandt család)

A Quandt család a BMW legnagyobb részvényese, a cég 46,7 %-a van a tulajdonukban. Ez meglehetősen jól hoz a konyhára, na de, lássuk a számok mögött, a nem valami vidám valóságot is.

A multimilliárdos család története kicsit sablonosnak tűnhet: az első világháborús hadi beszállításból meggazdagodó nagyfater, tehetséges gyermeke aki Hitler hatalomra jutása után belépett a náci pártba, majd a háborús konjunktúrának (és persze az ötvenezer hadifogoly és politikailag megsemmisítésre ítélt ember jelentette rabszolgamunkának) köszönhetően, a Quandt vagyont már a második világháború végére sikerült elképesztő méretűre gyarapítania.

Mivel a világháború után sikerült megúszni a felelősségre vonást, Herbert Quandtnak volt lehetősége az '50-es évek végén, a csőd szélén tántorgó BMW megvásárlására. 1982-ig menedzselte vállalatát, mindannyian jól tudjuk milyen sikeresen.

Az ezredforduló környékén néhány történész megkapirgálta a múltat, de a botrányt sikerült kárpótlási alapokkal és néhány szomorú nyilatkozattal elsimítani, a Quandtok sajnálják, de ami volt elmúlt. Nekik bejött a családi vállalkozás.

2. Peugeoték

a260137a-81fe-11e3-_508752b.jpg

(Thierry Peugeot, az utolsó elnök)

A Peugeot család az ipari tevékenységet 1810-ben kezdi meg egy acélüzem alapításával. 1886-ban átállnak kerékpárok gyártására, 1889-ben pedig már gőzmotoros triciklit mutatnak be a világkiállításon. 1896-ban állnak rá kimondottan az autógyártásra, bátran kijelenthetjük tehát: Peugeoték bizony a gépesítés nagy korszakának a  XX. századnak úttörői voltak, és persze nyolc generáció óta szépen meg is éltek belőle.

Egészen tavaly nyárig amikor úgy leégtek, hogy a tőkeemeléshez be kellett vonniuk a francia államot és a kínaiakat is. Ezzel véget ért, a Peugeotok elnöklése a vállalatban, az utolsó családi elnököt Thierry Peugeotot kirúgták, helyére testvérét, Marie-Helene Roncoronit jelölték. Peugeotékra tehát nehéz idők járnak, a vállalat 14%-ából kell tengődniük.

3. Fordék

rjbp-12.jpg

(William Clay Ford, elnök)

Henry Fordról már több cikkünkben is írtunk. Feltaláló, kegyetlen kapitalista, ragyogó üzletember. 1903-ban jegyezték be cégét, a Ford Motor Company-t, aminek kezdetben csak 25,5%-át tulajdonolta. A Ford családnak viszont annyira bejött az autógyártás, hogy Henry és fia Edsel 1919-ben 105 568 858 dollárért (!) felvásárolták az összes kisebbségi részvényes részesedését, s ezzel a vállalat kizárólagos tulajdonosaivá váltak.

Később persze változtak az idők, a Ford (ahogy az egész amerikai autóipar) sem vették már túl jól az üzleti élet kanyarjait, így a család részesedése is folyamatosan csökkent, most nagyjából 2%. A Forbes szerint azonban nem kell félteni a Ford családot, bár a tulajdoni hányaduk jelentősen lecsökkent az elmúlt évekhez képest, részvényekben 1,2 milliárd dollárjuk van. Ezen kívül a vállalat elnökei napjainkban is a Ford család tagjai közül kerülnek ki, jelenleg ez a megtisztelő feladat ifjabb William Clay Fordot illeti meg. moremoremore.png

facebook_icon02.png Business & Café - Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!

www.facebook.com/businessandcafe

(Képek: automotivelogisticsmagazine, autoblog.com, thetimes, newsofsalemcounty)