Business & Café

Amikor a nagyok is bajba kerülnek - hogy trükköznek innovációval az óriáscégek?

04 jún 2017

Előfordul, hogy egy üzleti modell elavul, vagy meghaladja a gazdasági környezet. Sőt a multinacionális cégek üzleti modelljeivel is megesik időnként, hogy időt múltakká válnak. Na de mit lépnek a nagyok, ha érzik, hogy nincs minden rendben?

bulb.jpg

1. Ha olcsóbban nem tudod adni, add el másképp!

A Xerox cég új fénymásolót dobott piacra. A jó hír az volt, hogy az új technológia sokkal korszerűbb volt, a rossz hír viszont az, hogy egyben jóval drágább is lett.

Mi volt a trükk?

A cég elkezdte lízingelni a terméket. Olcsón bérbe lehetett venni, 2000 másolatig az alapáron, innentől kezdve viszont minden egyes másolat feláras lett. Mivel a termék tényleg jó volt, a karbantartás és üzemeltetés költségei is elfogadhatóak maradtak, így a vásárlók nem pártoltak el a cégtől. Sőt! A következő 12 évben a vállalat 40%-os bevételnövekedést ért el.

2. Ha tudsz valamit, ami közvetlenül nem jó neked

A Procter&Gamble a pelenkák fejlesztése során felfedezett egy új módszert, ami a csomagolóanyagok gyártásánál használhatónak bizonyult. Bár a csomagoló anyagok gyártása nem vágott a cég profiljába, nem dobták el az ötletet. Inkább közös vállalatot alapítottak a Clorox céggel és értékesítették a megszerzett tudást.

3. Ha tudod, hogy mit kéne tenned, de nem teszed

A Norwich Union biztosító társaság elégedetlen volt az addigi üzleti eredményeivel, ezért utána nézett, mivel tudnák javítani a szolgáltatás minőségét. 

Mindenki tudta, hogy a biztosítóknál az ügyfelek elsősorban azt akarják érezni, hogy igazán törődnek velük. Addig az értékesítés folyamatát a vezetőség határozta meg, nem megfelelően kommunikálva a célokat a munkavállalóikkal, ami viszont oda vezetett, hogy az egyszeri ügynöknek fogalma sem volt róla, mik a cég elvárásai vele szemben. 

Éppen ezért, csökkentették a belső bürokráciát, közvetlenebbé tették az egész rendszerüket, megértették saját alkalmazottaikkal milyen változásokat akar a cég, miért van erre szükség, és hogyan fogják ezt elérni. Az eredmény egy új üzleti terv lett, aminek legfontosabb céljait egy egyoldalas stratégiai térképben foglalták össze, amit minden munkavállalóhoz eljuttattak.

Az ügynökök megértették a vezetés céljait, gyorsabban kommunikáltak a lecsökkentett adminisztrációnak köszönhetően, és az eredmény nem is maradt el. A kiadások csökkentek a bevételek pedig nőttek! 

Kövess minket a közösségi médiában is!

ending_fb_2.png

ending_insta_2.png

ending_yt_2.png

(Készült Csath Magdolna Üzletimodell innováció című könyvében leírt esettanulmányok alapján)