Képzeld el a tökéletes munkahelyet, ahol bármikor szívesen dolgoznál, nem zavarna a túlóra, hiszen imádnál ott dolgozni! Ez nem álom. Bizony léteznek tökéletes munkahelyek, ahová minden alkalmazott szívesen jár be dolgozni.
Külföldön jelentős energiát fektetnek abba a nagyobb vállalkozások, hogy hogyan tartsák az alkalmazottakat motiváltan. A motiváció első sorban a munkamorálon látszik meg. Sajnos rengeteg munkahely úgy kommunikál, hogy azt éreztetik a munkavállalóval, hogy szerencsés és kiváltságos amiért náluk dolgozhat. Igaz, nem olyan világot élünk, mint szüleink és nagyszüleink, akikért kapkodtak a munkáltatók és bármikor állást válthattak, azonban ma is meg kell tudnunk tartanunk az alkalmazottakat.
Több tanulmány is amellett érvel, hogy nem a pénz az első számú motiváló tényező. A magas jövedelem nyilván nagyon fontos az első 3-4 hónapban. Azonban egy idő után szükség van ennek a motivációnak a fenntartására.
A szakértők kétféle motivációt tartanak számon, belsőt és külsőt. Belső, amelyet külső ráhatással nem lehet elérni, és ez az ami sokkal hatékonyabb általában. Ilyen például az, hogy jól érzi magát a munkahelyén, jó a környezet, szívesen jár be dolgozni, kiegyensúlyozott, biztonságérzete van. A külső lehet büntetés vagy jutalmazás (pl.: bónusz).
A belső motiváló tényezők mellett pedig rengeteg érv szól, kezdve azzal, hogy többnyire nem kerülnek pénzbe, nem járnak plusz költséggel a cég számára - ellenben a külső tényezőkkel. Segítenek létrehozni egy olyan légkört, ahová az emberek szívesen járnak dolgozni és nem robotként végzik a dolgukat. Egy olyan erős, összetartó csapatot lehet megteremteni, akikre a cég jövőjét lehet alapozni.
Mik azok, amik segíthetik a munkaadókat ebben?
-
Tisztelet és megbecsülés
Éreztetni kell, az alkalmazottal, hogy hasznos az a munka, amit elvégez és egy közös cél eléréséhez tesz hozzá. A legjobb érzés, ha tudjuk, hogy a munkánk (és a befektetett idő és energia) nem volt hiábavaló.
-
Visszajelzés és fejlődési lehetőség
Érdemes építő jelleggel kommentálni a kollégánk munkáját. Kell a pozitív és a negatív visszacsatolás, mert ez is egy fejlődési lehetőség. Ezen kívül biztosítani kell egy olyan környezetet, ahol tényleg fejlődni tud, és ahogyan ő is hozzá tesz a cég értékéhez, ez fordítva is megtörténjen. A mentor rendszer jó lehet az új kollégák körében, hiszen így érzik a törődést, sokat tanulhatnak, könnyebb beilleszkedni és megkapják a visszajelzéseket is.
-
Céges események
A csapatépítő illetve kötetlen irodai beszélgetések, céges kirándulások, vacsorák egy olyan jó közösséget és légkört hoznak létre, amely megalapozza a munka hatékonyságát. A jó vezető arra is nagy hangsúlyt fektet, hogy a kollégák közötti kapcsolat zökkenő mentes legyen és ne alakuljon ki rivalizálás, esetleg rossz viszony. -
Élmény
Utazás, kirándulás, bónusz és egyéb plusz juttatások is jó kedvcsinálóak lehetnek, hiszen ha a kolléga ki tud kapcsolódni, vagy élményt kap a cégtől akkor nagyobb lendülettel folytathatja a munkáját. Az utazás vagy kirándulás a családos kollégáknak a körében még népszerűbb. -
Célok kommunikálása
Fontos, hogy a cégnek legyen egy tiszta célja, amellyel a dolgozók is azonosulni tudnak így ez mint egy vezércsillag lebeg a szemük előtt a szürke hétköznapokon is. Illetve ha látják maguk előtt a célt, hatékonyabban is végzik el a feladatukat és távlati megoldásokban gondolkodnak, mert látják a hosszú távú célokat.
Business & Café - Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!
Fejér Anita
Az ELTE nemzetközi tanulmányok végzős hallgatója vagyok. Az UNICEF Magyar Bizottság Alapítványnál is tevékenykedek, korábban a Kreatív Európa Iroda gyakornoka voltam. Fő érdeklődési területem a diplomácia és a biztonságpolitika. Ezen felül számos diákszervezetben, és az NGO-ban is aktív tag vagyok.