Az egyik legnehezebb szakasza a vállalkozói létnek maga a kezdet. A rajtmezőn való toporgás bizonytalansággal vegyül, hova tovább, mit csináljak, merre induljak, hogyan kezdjek neki a nagy kalandnak? A motivációd és az ötleted megvan? Lássuk, hogyan tovább!
Minden ezer mérföldes utazás az első lépéssel kezdődik. - Lao-ce
A cikk ötletét egy hozzánk forduló olvasónktól kaptuk.
Betti azzal a kérdéssel fordult hozzánk, hogyan lépjen tovább, ha már az ötlete és a motivációja megvan. Levelünkben válaszoltunk neki, de feleletünket - kicsit kibővítve - az olvasókkal is megosztjuk egy cikk formájában.
1. Végezz teljes körű piackutatást, és mérd fel a potenciált!
Létezik hasonló termék a piacon? Ha igen, az sem baj, de mivel tudsz jobban teljesíteni? Mennyivel tudsz egyedibb lenni? Ha nem létezik, az miért lehet? Vagy az ötleted korszakalkotó, vagy már más is próbálta, de valamiért nem jött össze. Ha ez így van, érdemes kideríteni, melyek a piac buktatói, hogy ne ess ugyanabba a hibába, mint az elődeid.
Nyomozz több nyelven, a Google Translate-tel nagyon precízen megteheted.
Az eredményeket minden esetben dokumentáld. Egyrészt, hogy a munkádra emlékezz, másrészt, később még kellhet egy üzleti tervben.
Ajánlott cikk: Business & Café - Mindig Jó Ötlet Vállalkozást Indítani... Ha Így Csinálod
2. Hozz létre olyan üzleti modellt, amely versenyképes!
Sokszor hallottam: versenyképes. Sokáig nem mertem rákérdezni, mit jelent ez a gyakorlatban, mert nagyon magasztos kifejezés, tényleg, de hogyan valósul ez meg? A hétköznapokban egy induló vállalkozásnál azt jelenti, hogy minél hamarabb derüljön ki, működik-e a bevételi modelled. Alakíts ki olyan medret a pénzáramláshoz, hogy az minél kedvezőbb legyen a vásárlóidnak - és neked.
Merj változtatni, ha elégedetlen vagy, de szánj egy kis időt is arra, hogy ki tudja forrni magát. Attól, hogy 24 óra alatt nem történt semmi, még nem jelenti, hogy kuka az egész.
Minden iparágnak megvannak a saját trükkjei, ezeknek alaposan nézz utána, nem létezik általános formula, ami mindenhol tökéletes.
3. Vedd kezedbe a PR tevékenységeket!
Az induláskor nem érdemes külső cégnek kiadni a marketing kommunikációt. Richard Branson legnagyobb trükkje az, hogy még akkor is Dávidnak adja ki magát Góliáttal szemben, amikor millió dolláros üzleteket csinál. Ez remek. A hétköznapi emberek hamarabb választanak egy kisebb, aranyosabb, törtető, őszinte céget, mint egy nagy sötét multit. Ne akarj hatalmasnak tűnni az elején, és túlblöffölni magad!
Nyugodtan vállad őszintén, igen, még egy egészen pici cég vagyunk, de mindent megteszünk Önökért!
Ez megfoghatóbbá, kedvesebbé teszi a vásárló számára a márkád. Ő is hamarabb fordul hozzád, mert tudja, kit keressen, kivel beszél, nem egy ügyfélkapcsolati osztály telefonos hálózatán kell kavarognia napokig, ha bármilyen kérdése van feléd.
4. Engedd áramolni a márkád!
Ez mit jelent? A teljesség igénye nélkül:
- Indíts Youtube csatornát, ahol rövid videókban bemutatod a terméked használat közben!
- Készítsd/készíttesd el úgy a honlapod, hogy minden megosztható legyen a közösségi oldalakon!
- Hozz létre kampányokat, nyereményjátékokat, amelyeknél feltétel legyen a kedvelés/megosztás!
- Motiváld a vásárlóid, hogy osszák meg hashtagekkel ellátva a képet, amin a terméked használják!
- Támogass egy nemes célt, alapítványt, egyesületet!
- Vegyél részt helyi eseményeken, expókon, előadásokon!
Ami a legfontosabb: ne rejtőzködj!
Nyugodtan, teljes szívvel, őszintén mesélj mindenkinek az ötletedről, vállalkozásodról, és bátran kérj tanácsot még olyanoktól is, akikről először nem gondolnád, hogy kompetensek a kérdésben. Sokszor a leghétköznapibbnak vélt emberek hatalmas bölcsességekkel tudnak hozzájárulni a sikerhez. Nem hiszed? Próbáld ki!
Ajánlott cikk: Business & Café - 50 Tanács Egy Vállalkozás Új Dimenzióba Röpítéséhez
5. Okosan a pénzügyekkel!
A pénz beosztása nem egyszerű feladat. A vállalkozások bebukásának 80%-a a rossz modell kialakításának köszönhető. A kezdeteknél sokkal fontosabb a reklám, mint a design, vagy egy újabb szolgáltatás kifejlesztése. Ne költsd el minden pénzed egy gyönyörű honlapra, csak azért mert "olyan széééép".
Először indulj el, reklámozz, reklámozz, minél több potenciális emberkéhez juss el, és amikor már van elég pénzed a marketing mellett, akkor kezdj el szépítkezni, új szolgáltatásokat beépíteni.
Ajánlott cikk: Business & Café - 10 Hiba, Amiért Nem 10x Ennyi Pénzt Keresel
6. Indíts kreatív márka, és marketing kampányokat!
Kreatív ≠ drága.
Ha szétnézel a nagyvilágban, számtalan olyan reklám született meg, amelyek filléres költségvetéssel rendelkeztek. Külföldön és Magyarországon is.
Néhány példa:
- Anglia legnépszerűbb ciderének hazai bevezetésében Klapka György, az Aranyember működött közre egy ál-rejtettkamerás vírusvideóban, melyet néhány nap alatt több mint 50 ezren néztek meg a különböző videómegosztókon. Klapka „aranycsempész ügye” hetekig szerepelt a legnagyobb napilapok címoldalain, és az egyik legnézettebb kereskedelmi televízióban.
- A Strongbow Honey and Apple PR kampányána. A cidermárka csak hazánkban kapható ízét egy régi dal inspirálta, amelynek hatására elkészült a 2013-as AppleHoney című szám. A friss jazz-tételből hazánk 4 neves lemezlovasa készített remixet a saját ízlése szerint, amellyel egy országos DJ versenyt indítottak útjára. A kampány több mint 100 sajtómegjelenést generált, és 70.000 ember hallgatta meg a beérkezett dalokat.
7. Vezess minden kiadott forintot!
Végezz monitoring tevékenységet, és ez többet jelent, mint a könyvelés. Számtalan ingyenes - vagy nagyon olcsó - és remek mobilapplikációt is találsz erre a feladatra.
Fontos, hogy lásd, mennyit költesz fejlesztésre, reklámra, könyvelőre, ügyvédre, kapcsolatépítésre, utazásra, és ezek milyen arányban állnak egymással.
Végezd ezt minden nap, nagyon hálás leszel magadnak!
8. Spórolj, ahol csak tudsz - a saját kiadásaidon!
Ha vállalkozást indítasz, készülj fel rá, hiába írsz fel minden lehetséges kiadást, még számtalan fog felbukkanni a hétköznapokban. Ezért is tedd félre a teljes büdzsé 25%-át a nem várt kiadásokra.
Ezt nem viccből mondom. Részt vettem már többek között nemzetközi internetes vállalkozás indításánál, több százmilliós vendéglátóipari egység építésénél, de akár egy baráti kezdeményezésű egyesület kialakításánál is. Mindenhol visszatérő jelenség volt, hiába a profi gárda, hiába az előzetes költségterv, ember tervez, isten végez.
Inkább örülj, ha nem kell felhasználni, mintsem hirtelen kelljen egy nagyobb összeg!
Visszatérve a spórolásra: a kezdeteknél gondold át mi fontosabb, a kényelem, vagy a siker. Volt olyan vállalkozó, aki a nővére kanapéján "lakott" hónapokig, majd jó pár hónap kőkemény spórolást és munkát követően dollármilliomos lett.
Ha teheted spórolj azon, hogy nem kocsival mész mindenhova, olcsóbb albérletbe költözöl, egyszerűbb éttermekbe jársz, inkább otthon filmezel, mint moziban, otthon kávézol, nem kávéházban, és így tovább. Biztos vagyok benne, hogy ésszerűen ki tudsz alakítani egy költséghatékonyabb életet.
Meglesz a gyümölcse.
9. Minél több dolgot te végezz a kezdetekkor!
Nagy különbség van aközött, hogy nincs kedved, vagy nem tudod megcsinálni.
Természetesen, ha képességeid nem engedik, hogy magad végezd el az adott feladatot, oszd ki. Azonban, ha bármilyen formában, de képes vagy rá, akkor tedd magad. Ezzel rengeteget tudsz spórolni.
Egyszerű példa:
Ha az irodád festésre szorul, ahelyett, hogy több mesterembert megfogadsz, kérd meg a barátaid, hogy együtt csináljátok meg munka után. Így csak az alapanyagra és egy rekesz sörre kell csak költened, ráadásul a haverokkal is együtt tudtál lenni.
10. Légy kitartó, és ne add fel!
Egy vállalkozás elindítása egyáltalán nem könnyű. Ezt sosem mondtuk. Az viszont bizonyos, hogy remek kaland, és nincs ennél tökéletesebb önfejlesztő tevékenység.
Sosem tagadtuk, eleinte nehéz, lesznek feladatok, és megoldandó helyzetek - ezeket mától ne problémának nevezd!
Vágj bele, cselekedj, elég az álmodozásból!
Gondolkodjunk pozitívan, legyenek leírt céljaink az élet minden területére, és ezekért nap, mint nap tegyünk. Ennél jobb tanácsot a gyermekeimnek sem adhatnék. - Hovány Márton
Business & Café - a Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!
Képforrások: london365, krate.co