Még kártya sem kell hozzá, elég csak az, hogy tudatosan léteztél eddig. Stratégiaalkotási módszerek, a jövő sikeres vállalkozóinak.
A terv semmi, a tervezés minden, mondta Eisenhower amerikai elnök. Te miért vinnéd a vállalkozásod a stratégiaalkotáshoz nélkülözhetetlen módszerek nélkül? 3 egyszerű, de könnyen hasznosítható technika következik!
1. SWOT analízis
Biztos sokak számára ismerős, a SWOT név a módszerrel vizsgált tényezők angol megfelelőinek kezdőbetűiből áll össze: ami a Strengths (Erősségek); Weaknesses (Gyengeségek); Opportunities (Lehetőségek); Threats (Veszélyek)-et foglalja magában.
A 4 tényező egy mátrixot ad, amiből az első két betű (SW) a belső tényezőket jelenti, ezek azok amikre hatással vagyunk, a második két betű (OT) azokat a külső tényezőket jelöli amelyekre nem lehetünk hatással, de befolyásolják a tevékenységünket.
Belső tényezők:
Erősségek: cégünk előnyei más cégekkel szemben (technológiai, megbízható munkaerő, lojális ügyfélkör, kedvező anyagi helyzet)
Gyengeségek: cégünk hátrányai más cégekkel szemben (elavult géppark, vacak környéken lévő üzlet, hitelterhek)
Külső tényezők:
Lehetőségek: kiaknázandó esély a fejlődésre (gazdasági konjuktúra, pályázatok, új piacok megjelenése)
Veszélyek: külső hatások amik kedvezőtlenül befolyásolják a cég fejlődését (új adók bevezetése, riválisok megjelenése a piacon)
2. PEST elemzés
A PEST analízis sem valami fővárosi dolog, hanem egy angol szavak kezdőbetűiből álló mozaikszó, ami négy dimenziót jelöl.
- Political - Politikai (adók, jogszabályváltozások, versenyjog, környezetvédelem)
- Economical - Gazdasági (árfolyamok, fejlesztések, infláció)
- Socio-cultural - Társadalmi (demográfia, fogyasztási szokások, képzettségi szint)
- Technological - Technológiai (új felfedezések/találmányok/termékek, fejlesztési politikák)
Az elemzés eredménye tulajdonképpen egy lista. A csoport aki készíti megpróbálja a lehető legtöbb, a cég jövőjére nézve fontos tényezőt összegyűjteni, és ebből választanak ki 12-16 tételt.
Példa B&C gyors PEST
Poltitcal:
- A 2015-ben bevezetendő internetadó nagyon kedvezőtlenül érintené a blog látogatottságát
- A vasárnapi zárvatartás miatt az emberek sokkal többet fognak böngészni külöböző dolgokat a neten, ami jó hatással lesz a látogatottságra.
Economical:
- A gazdaság helyzetét illetően kihívásokkal teli, hisz a netes hirdetési piac a harmadával csökkent a válság előtthöz képest, ami kedvezőtlenül befolyásolja a blogpiac bevételeit is.
Socio-cultural
- A legtöbb olvasónk fiatal, középkorú, legfőképp budapesti, tehát nyilvánvalóan erősödnünk kell a közösségi médiafelületeken is, hogy még több embert megszólítsunk a potenciális célközönségünkből.
Technical
- Olvasóink 20%-a telefonról vagy tabletről olvassa a cikkeinket, a technikai fejlődésnek köszönhetően nő az oldalletöltések száma.
3. Rohrbach-féle 635-ös módszer
A név bonyolult, a képlet nagyon egyszerű. Ez a módszer, az untig eleget emlegetett (különben rém hasznos) brainstorming továbbfejlesztett, írásos változata. 6 ember 6 körben 5 perces körökkel (tehát 30 perc alatt) 3-3 javaslatot tesz, tehát az adott témában 108 ötlet gyűlik össze fél óra alatt. A lényeg, az indulásnál mindenki felírja az ötleteit röviden, tömören. A Lapok ezt követően gazdát cserélnek és mindenki megpróbálja továbbfejleszteni az előző körben leírtakat. Érvényes a brainstorming alapszabálya itt is,
nincs rossz ötlet csak kevés!