Vállalkozásról álmodsz? Van egy jó ötleted, de nem látod hogyan juthatnál dűlőre? Következzenek a legegyszerűbb és leghatásosabb értékesítési szempontok!
Jónak lenni jó, de sajnos ez korántsem jelenti azt, hogy a legjobb minőségű termék vagy szolgáltatás a piacon a legkeresettebb is. Az értékesítés valóságos művészet és az, hogy milyen szintű művelője vagy meg is határozza majd a jövődet vállalkozóként.
1. Ügyfélszerzés
Hiába tiéd a létező legjobb szolgáltatás a piacon, ha nincsen aki fizessen érte. Éppen ezért kellenek neked Ügyfelek! Az ügyfelek szerzésének kismillió módja van, eljárhatsz üzletembertalálkozókra ahogy mi is tesszük, expókra (ahogy mi is tesszük), megpróbálkozhatsz hidegértékesítéssel is, vagy egy médiakampánnyal – a lényeg, hogy láss neki!
2. Kapcsolatépítés
Bizony, a legtöbb vállalkozó megelégszik vele, ha valaki beesik, fizet valamiért, és aztán örökre búcsút intenek egymásnak. A te esetedben viszont ez nem szabad, hogy így történjen! Folyamatos kapcsolatépítésre és kapcsolatfejlesztésre van szükség, hogy az új ügyfelek megszerzése mellett, a már veled dolgozó régi ügyfeleid se morzsolódjanak le.
3. Mit is árulunk mi tulajdonképpen?
Mindenki, aki csak egy kicsit is foglalkozott a gazdaságelmélettel, hallott róla, hogy létezik kereslet és kínálat. Esetünkben te és a céged jelented a kínálatot, és mindenki, aki csak alkalmas rá, hogy igénybe vegye a szolgálataidat a keresletet.
A probléma ott kezdődik, ha nem tudod bevonzani a kereslet. Ez általában abból fakad, hogy nem jól meghatározott a cél – vagyis az embereknek tényleg nincs szükségük arra, amit kínálsz, vagy csak nem tudod meggyőzni őket arról, hogy igenis szükségük van rád. Tedd fel magadnak a kérdéseket: mit is csinálunk mi pontosan? Miért is lesz jó annak, aki pénzt költ nálunk? Ha megvannak a válaszaid, nyerő vagy!
4. Kommunikáció
Ahogy az első pontban is említettem, az, hogy te vagy a legjobb, önmagában nem lesz elegendő. El kell tudnod juttatni ezt az üzenetet – hiszen mégiscsak te vagy a legjobb! Emberek tömegei várnak arra, hogy végre nálad költhessék el a pénzüket, csak gondold végig, hogy kihez is kell eljuttatni az üzeneted és milyen formában tudod ezt megtenni.
5. Akadályok leküzdése
Akadályok fognak felmerülni, kifogások, nehézségek. Meg kell tanulnod kezelni az emberek kifogásait, és ezt a leggyakrabban kérdésekkel tudod megoldani. Nyitott kérdésekkel. Egyszerű példa:
- Nem hirdetünk.
- Egyáltalán nem, vagy csak lezárult a médiakampányok tervezésére szánt idő?
Ha kérdezel, az emberek többsége elmondja az aggályait, ezt pedig a javadra tudod fordítani!
6. Lezárás, üzletkötés
Kitartásod révén összehoztad a tárgyalást, tárgyilagosan előadott feltételeiddel lenyűgözted a partneredet, befolyásolóképességeddel előnyös pozíciót eszközöltél ki, ravasz kérdéseidnek köszönhetően az ügyfél felfedte az összes kártyáját, de az egész mit sem ér, ha a döntő pillanatban nem tudod meggyőzni arról, hogy csapjon a markodba és kössétek meg az évszázad üzletét!
7. Újbóli értékesítés az ügyfélnek, rajta keresztül új ügyfelek szerzése
Döntő fontosságú szempont! Ha együttműködtél valakivel, és mind a ketten jól jártatok, biztos lehetsz benne, hogy ha ismét olyan problémája akad amit meg tudsz oldani, hozzá fog fordulni. Emellett pedig a környezetéből is hozzád irányít mindenkit, akin tudsz segíteni.
Inspiráció: Brian Tracy The Psychology of selling