Business & Café

Bukásból siker - avagy hogyan tanulj az üzleti kudarcaidból?

10 ápr 2016

Elbénáztad a megbeszélést? Ne hagyd veszni az ügyfeled! Itt egy 5 pontos tárgyalástechnikai mentőöv, hogy mentsd a menthetőt. 

6359082544533927361340439760_failure.jpg

1. Tedd fel a megfelelő kérdéseket!

Ha egy előre meghatározott rendszer szerint elemzed ki a téged ért  buktákat, rengeteget tanulsz majd belőlük. Mint minden hasonló esetben, a legfontosabb tényezőt itt is a megfelelő kérdések jelentik.

Én például mindig végigfutok a klasszikus 10-es listán, amikor hazafelé tartok egy tárgyalás után - ha sikerünk volt, ha nem. 

  1. Voltak világosan meghatározható céljaim?
  2. A megfelelő emberrel beszéltem? 
  3. Jól kezdtem a beszélgetést?
  4. Eleget kérdeztem?
  5. Bizalmat keltő válaszokat adtam?
  6. Rendben volt a nonverbális kommunikációm, szimpatikusnak tűntem?
  7. Elmondtam mindent amit akartam?
  8. Ha elbaltáztam valamit, melyik volt az a pillanat amikor félresiklottak a dolgok, legközelebb hogyan előzhetem ezt meg?
  9. Én irányítottam a tárgyalást?
  10. Elég kezdeményező voltam? 

failure-is-success-in-progress.jpg

2. Legjobb tanárod a legutóbbi hibád!

A legtöbb ember nem képes tanulni a kudarcaiból. Ez azért lehetséges, mert meglepő módon, még saját magukra sem figyelnek tárgyalási szituációban. Ezt a luxust (hülyeséget) pedig nem engedhetné meg magának senki, elvégre hogyan is tudnád kikövetkeztetni mi jár a tárgyalópartnered fejében, ha még a saját fejedben sem tudsz rendet parancsolni?

Időnként elkövethetünk hibákat, ami teljesen rendben van, viszont meg sem próbálni valamit, az felelőtlenség.

Mark Stevenson

3. Gyakorolni, gyakorolni, és gyakorolni!

Na jó, de mi a fenét gyakoroljak ennyit? Teszed fel a kérdést, teljesen jogosan. Nos az én tapasztalatom szerint a következő dolgokra lesz szükséged:

  • Szemkontaktus: akárkivel is beszélsz, a szeme el fogja árulni mit gondol igazából
  • Olvasás a sorok között: gondolkodj az ő fejével, mit akar tőlem ez az ember?
  • Nonverbális kommunikáció: mit mutatsz magadról, és mit látsz a partnereden?
  • Túlzott naivitás kerülése: igen, pontosan azért van ott amiért te - nyerészkedni akar rajtad! 

6d87ea0a44d1d7552cce3f7351218b30.jpg

4. Készülj fel!

Hatalmas előnyre teszel szert azzal, ha felkészülsz. Leginkább saját magadból, és abból, hogy mit is akarsz valójában attól, akivel tárgyalsz. Tudnod kell annyira rutinból beszélni saját magadról, a termékedről, vagy akármiről, hogy közben legyen időd és kapacitásod a partnered reakcióit lesni. 

Ha hibázol és nem javítod ki, akkor követed el az igazán a hibát.

Konfuciusz

Megnyerted? Veled érez? Milyen hatást kelt benne az amit mondasz? Érzed amikor közeledik a döntő pillanat? Lekoptat, vagy a markodba csap? 

Ha felkészülsz és ügyesen adod elő, az eredmény nem marad el

5. A megoldás Te vagy

Más hibáit azért látjuk olyan világosan, mert bennünk is megvannak.

Jules Renard

Az önnevelés leghatékonyabb módja a fentebb kifejtett önanalízis. Élesítsd a megfigyelőképességed, legyél célratörőbb, legyél még önkritikusabb - ha nem jött össze ne mentegesd magad, gondold végig min csúszott el a dolog és keress új partnert! Ha ezt az utat végigjárod, ott leszel a legnagyobbak között, és a kudarcaid csak intő emlékei lesznek annak, hogy mindig figyelni kell!

moremoremore.png

facebook_icon02.png Business & Café - Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!

www.facebook.com/businessandcafe

bm_square.pngBattay Máté | Business & Café - szerkesztő
Diplomás újságíró, vidékfejlesztési agrármérnök. Szakmai tevékenysége mellett a Cooltusz - Magyar Fiatalokért Kulturális Egyesület főtitkára. Jelenleg gazdasági hatékonysággal kapcsolatos doktori disszertációját írja a Szent István Egyetem, Gazdálkodás és Szervezéstudományok Doktori Iskolájában.

(Képek: innen, innen és innen)

süti beállítások módosítása