Business & Café

Keressük a siker titkát! - Interjú Klapka Györggyel

03 dec 2014

Klapka György, az Aranyember. Neve valóságos fogalom a magyar üzleti világban. Revütáncos, NDK-ban halálra ítélt embercsempész, playboy, kereskedő, reklámguru – és legfőképpen a siker egyik élő jelképe! A 86 éves üzletembert a Vámház körút 9. alatt kérdeztük sikerének titkairól.

dsc_0027_.jpg

1. Van határozott véleménye a siker fogalmáról?

Nekem nagyon egyszerű a dolgom, mert én egy sikerorientált ember voltam világ életemben és ma is az vagyok. A siker elérésével kapcsolatban nincsenek problémáim, pedig sok minden kell hozzá: elsősorban szorgalom, az élet legalább 80%-a szorgalom.

Lusta zsenivel még soha nem találkoztam.

A maradék 20% a kis szerencse, vagányság, tehetség.

Amikor valaki tőlem kér tanácsot, hogy mihez fogjon annak érdekében, hogy milliomos legyen, akkor én meg vagyok lőve és azt mondom, hogy én nem ismerem a képességeit, ha pedig nincs meg a képessége, hiába próbálkozik, nem fog menni. Szorgalommal sok mindent át lehet hidalni, de mindent nem.

Nekem mázlim volt, anyám kereskedő, apám művész volt, mind a kettejükből egy nagy adagot örököltem. Ezért is csinálok jó reklámokat, mert a reklámkészítés művészet (én magam is művészként dolgoztam 42 éves koromig), és ezért tudok kereskedni is.

Vannak azért alapvető dolgok, amit célszerű elmondani minden fiatalnak. Aki pénz nélkül nem tud pénzt csinálni, az pénzzel sem tud. Tessék megjegyezni. Az kevés nekem, hogy van egymillió forintom és majd abból csinálok kettőt, inkább az a siker, ha semmiből csináltam egymilliót, meg kettőt, akkor azt biztos elveszítem, és a következő körben újra csinálok kettőt.

Vannak emberek, akiket nem lehet a földbe döngölni, újra és újra felállnak és nekifognak, egyszerűen nem lehet őket eltaposni, ilyen karakternek kell lenni, mindig a csúcs felé törni. Ha nem ilyen az ember, akkor reménytelen az egész ügy.

Persze a siker fogalmát nem lehet meghatározni, nincsenek fix szentenciák.

Én magam is (aki állítólag egy sikeres ember vagyok) számtalanszor melléfogok. Elindulok valamerre és nem sikerül. A kudarc lehetősége mindig benne van minden vállalkozásban.

Az emberek azt hiszik a vállalkozás annyi, hogy egyért megveszem, kettőért eladom – kész, pedig a vállalatok nem így működnek. Ha én nem tudnék zsemlét sütni, soha nem árulnék zsemlét. Ha nekem zsemlével kellene kereskednem, először megtanulnám (pedig nyilván sose sütnék) és csak aztán fognék bele.

Egy jó vállalatvezető jobb jogász, mint a jogásza, jobb könyvelő, mint a könyvelője – számtalanszor adtam már tanácsot a könyvelőmnek – jobb szakértő, mint a szakértője. Mindenhez érteni kell ahhoz, hogy sikeres legyek.

Teljesen dilettáns módon, semmihez sem értve nem megy. Senki nem lett úgy milliomos, hogy:

- Tehetségtelen vagyok, de azért milliomos leszek.

2. Ön szerint létezik szerencse, illetve véletlen?

klapka_.jpg

Minden ember mellett az életben elmegy a szerencse, többször is. Van, aki meg tudja fogni, van aki nem tudja megfogni, de olyan nincs, hogy valaki csak szerencsétlen, olyan nem létezik. Szóval egy élet alatt elmegy, valaki mellett mondjuk tízszer a szerencse. Az a kérdés hányszor tudja megfogni? Csak egyszer a tíz közül? Vagy háromszor? Vagy nyolcszor? Persze mind a tízet úgysem fogja eltalálni, mert eltéveszti.

Szerencse kell, de nem olyan, hogy megnyerem az ötös lottót, mert a vakszerencsében bízni hiábavaló. Meg kell tudni fogni, ha jön, ha valaki nem tudja megfogni akkor a szerencse elszalad és nem is jön vissza! Melyik az a pillanat, amikor jobbra megyek vagy balra megyek. Ha erre megyek szerencse, ha arra, akkor nem.

Egyfajta hatodik érzék. Ha ugyanolyannak tűnnek a különböző lehetőségek, akkor kell a szerencse. Nem ötös lottó, nem vakszerencse, hanem ha befut valami, amit csinálok. Csak a szerencse nem létezik, például, hogy szerencsés voltál és van pénzed, azt meg is kell tudni tartani, amihez a szerencse nem elég.

3. Iskolás koromban a legtöbben azt mondták nekem, hogy ha nem tanulok, soha nem lesz belőlem senki. Mit gondol erről a filozófiáról?

Fontos, nagyon fontos a tanulás.

Ez nem azt jelenti, hogy ha nem tanulsz nem lesz belőled senki.

Nagyon sok buta doktort láttam már, és nagyon sok olyan palit, akinek csak négy elemije van, de sikerült az élete.

Azért fontos a tanulás, mert nem mindegy honnan látom a világot. Egy tanult ember a hegy tetejéről látja a világot, egy tanulatlan ember pedig a völgyből, és a völgyből egyáltalán nem ugyanazt lehet látni, mint a hegy tetejéről. Szóval a tanulás a világnézet, a másik szemszög, a más szemléletmód megismerése miatt fontos.

Egyszer televízióban beszélgettem az elméletről és a gyakorlatról. Azt mondták nekem, ha valamit megállapítanak elméletben, az úgy is van. Például egy szódagyár alapításához – kell 36 millió (víz, buborék, üveg, autó, gyár) és csak 10 milliód van, akkor ne kezdd el az üzletet, mert csak elbukod azt a 10 milliód is. Vagy a buborék fog hiányozni belőle, vagy a víz fog hiányozni belőle, vagy az üveg hiányzik majd amibe töltenéd. De így még a világon nem alapítottak vállalatot, hogy megvolt a 36 millió. Ha megvan a 10 millió, akkor hozzákezdek, és először lehet, hogy csak két üveg szódát gyártok, amit gyalog viszek ki, aztán hármat aztán hatot – így épülnek fel a nagy vállalatok.

Szóval az elméletet nem lehet megtámadni, mert igaza van, és még sincs igaza, mert nem így történik a gyakorlatban. A gyakorlat nélkül pedig az elmélet nem ér semmit, én erre azt mondtam:

Aki nem adott még el életében egy kiló narancsot az ne papoljon a kereskedelemről.

4. Hány évesen indította első vállalkozását, és mi inspirálta rá?

dsc_0026_.jpg

Az első - és egyben legrosszabb - vállalkozásom az volt, hogy karácsonykor jöttem a világra, így mindig egy ajándékot kaptam karácsonyra és szülinapra.

Viccet félretéve a kereskedelmet srác koromban kezdtem az agyaggolyókkal, amiket mi is árultunk az üzletünkben. A gyerekek megvették, én pedig aki nagyon jól golyóztam, megkérdeztem tőlük, hogy akarnak-e játszani, természetesen akartak, hiszen azért vettek. Miután általában elnyertem tőlük a golyókat, a gyerekek, vissza akartak menni az üzletbe a maradék pénzükön golyókat venni, de én azt mondtam, hogy kétszer annyi golyót adok a pénzükért, mint az apám. Miután apám megtudta, hogy tönkre akarom tenni, két óriási pofont kaptam, de a kereskedelmet nem tudta kiverni belőlem.

A családomban én voltam a férfi, egészen fiatal fiú koromtól fogva. Elmentem a vásártérre és mondtam, hogy szeretnék egy vagon dinnyét. Erre kaptam két pofont a kereskedőtől is, hogy takarodj innen, de én elővettem egy köteg pénzt, hogy tényleg szeretnék egy vagon dinnyét. Akkor meg rendőrt hívtak, hogy honnan van ennek a gyereknek ilyen rengeteg sok pénze.

Amikor már megszokták, hogy vagon dinnyéért meg vagon gyümölcsért járok, mindig sokkal jobb áron jutottam az áruhoz, mert nagyon szimpatikus volt, hogy egy kiskölyök alkudozik a gyümölcsökre ilyen nagy tételben.

Amióta az eszemet tudom azóta kereskedtem, hol legálisan, hol így-vagy úgy.

Gyerekkoromtól fejlődtem folyamatosan, az agyaggolyókkal kezdve. Művész koromban is üzleteltem. A művészettel kereskedtem, az operaházban koreográfusként, amikor pedig abbahagytam a művészetet, ilyen gyakorlattal, akkor sem volt probléma átállni a kereskedelemre.

5. Hosszú és gazdag pályája alatt félt valaha a bukástól?

Soha nem féltem a bukástól, pedig sokat buktam életemben, de soha nem féltem tőle.

Most ebben a pillanatban buktam egyet. Itt van a bizonyíték!

Olaszországba szállítunk diót, körülbelül 40 tonnát évente, azaz két kamionnal. Öt éve veszik át a diót, 3 euró 50-ért. Az idén, szeptember-októberben, a diószezonban, szakadt az eső, a gépek sem tudtak hatékonyan működni, szóval nem lett jó a dió minősége. Olaszországban azt mondták csak 2 euró 50-et adnak érte, ami már veszteség, de a felét ennek is visszaküldték, hogy még ennyi pénzért sem kell, szóval 17 tonna diót így is visszaküldtek. Ez nekem 100.000 euró veszteség.

A nejem két napig fogta a fejét, bevett vagy négy fejfájás csillapítót és kérdezgetett: - Hogy lehet, hogy téged ez nem érdekel? Miért nem mész és vered a fejed a falba, amiért elveszítettél 100 ezer eurót? Hogy lehet ez?

Én pedig azt feleltem, hogy teljesen másképp látom ezt az egészet. Az üzleti életben van ilyen. Nem tudtam az időjárást befolyásolni, kész. Majd lesz holnap másik 100 ezer euró, valami másból. Romániában is elveszítettem 1,5 millió dollárt.

Megráztam magam, hazajöttem, és megfogadtam, hogy soha többet nem megyek olyan országba üzletelni, ahol nem beszélem a nyelvet.  

Én csak magyarul és németül beszélek, németül beszélő embereket is vettem fel, de ők románul beszéltek egymás között. Én meg buktam másfél millió dollárt.

Egy üzletembernek arra is fel kell készülnie, hogy vesztesége lesz – mert elkerülhetetlen. És ha összetörik és feladja, az már régen rossz. Úgyhogy nekimentem és azt mondtam majd lesz másik – és lett másik. Világ életemben ilyen voltam. Nőkkel is, ha nem ez, akkor lesz másik.

Szerelemben és üzletben is el kell tudni viselni a veszteséget. Nincs olyan üzletember a Földön, akinek mindig minden sikerül. Aki ezt mondja, az hazudik.

Ilyen az élet, mint egy óriáskerék, egyszer fent egyszer lent. Csak az a kérdés hogy hol van a lent, mert nem mindegy, ha a pince alatt, vagy mégiscsak a harmadik emeleten, szóval ez a kérdés. Az egész élet egy óriáskerék. 

6. Mekkora szerepe van a kapcsolatoknak / kapcsolatépítésnek?

dsc_0024_.jpg

Jó a kapcsolatépítés, és jó is a kapcsolat, de én soha nem használtam ki. [Mutat egy Borsot – Klapka gyümölcsét élvezik Orbánék - Klapka György diójából készül sütemény Orbán Viktoréknál. A miniszterelnök minden évben kap egy zsákkal Klapkától, pedig az Aranyember szóba sem áll vele, annyira irtózik a politikától. Bors 2014.10. 04. www.borsonline.hu/20141004_klapka_gyumolcset_elvezik_orbanek - a szerk.]

Gyerekeink együtt jártak iskolába, ma is szomszédok vagyunk, pacal dió, satöbbi hadd ne mondjam, de soha nem mennék oda hozzá, hogy te nekem van egy problémám, adjatok nekem is, egy jó darab autópályát, egy 8 milliárdos tendert – soha nem csinálnám. Nem akarom magam soha kiszolgáltatni senkinek. Abban a pillanatban, hogy kapcsolatot keres és ilyen felsőbb kapcsolatot, kiszolgáltatja magát az ember.

Bármikor visszakérhetik a szívességet. Én a kapcsolatot úgy oldom meg hogy kapcsolatom van a közönséghez. Nem egy véletlen, hogy sok sajtóm van, nem egy véletlen, hogy akármikor hívnak  a tévébe odamegyek, nem egy véletlen, mert én mindent elkövetek hogy mindig ott legyek a polcon,

mert nekem a közönség a közönségem és nem az X miniszter meg az Y miniszter.

A legújabb reklámom, amit most csináltam, a MÁR UNOM, eladnám a Vámház körút 9-et.

Elolvassa mindenki, ez is olyan reklám volt, hogy az egész ország erről beszélt.

Ezek a jó reklámok. Egy reklám ne legyen művészi, egy reklám legyen eredményes! Ez az eredményesség az én legjobb kapcsolatom a közönséghez is.

7. Folytatná a munkáját, ha holnaptól egy forintot sem kapna érte?

Hát persze!

Engem a munka lelkesít nem a pénz, nekem a pénzhez nincs viszonyom, sose volt.

Én világ életemben egy puritán ember voltam, nem kell nekem pezsgő meg kaviár, megettem azt is, szeretem is, de a paprikás krumpli ugyanolyan jó. Szerény körülmények között lakom a kutyáimmal együtt, és nincs semmiféle olyan, kívánságom, hogy kaszinóba, vagy drága éttermekbe járjak, hiányzik belőlem ez.

A munkát nagyon szeretem, be vagyok oltva a munkával gyermekkorom óta. Vasárnap például ha járkálok fel-alá, mint a bezárt dúvad a lakásban akkor mondja a nejem, hogy:

 - Na ülj oda az íróasztalhoz, csináld meg amit akartál, mert a munka megnyugtat.

86. életévemben vagyok és dolgozok amíg élek. Ha nem tudok tovább dolgozni, akkor meghalok.

8. Ön miért nem egy alkalmazott valahol? Mi tesz valakit vezetővé?

A sikerorientáltság mindenképpen, az hogy el karok érni valamit.

Ha ez nincs meg akkor az emberből soha nem lesz senki. Azért igyekszem, hogy sikerüljön. Nem azért hogy uralkodjak vagy nagyobb legyek, hanem hogy sikerüljön valami.

Nekem ilyen például az, hogy felépítettem ezt a dióst. Elmegyek oda, megnézem a fákat, ahol vékony kis csemetékből, mostanra kifejlett termő diófák lettek. Olyan boldogsággal tölt el engem, mert ezt én teremtettem, és ha meghalok, utána még 80 évig diót fog teremni, és már régen elfelejtették azt is, hogy ki ültette, de még akkor is teremni fog. A sikerélmény a legfontosabb,

és ettől lesz szerintem valaki vezető, hogy a sikert szeretné magáénak tudni, nem csak egy egyszerű ’négy órakor lefekszem, mert vége van a melónak’ mentalitás jellemzi.

9. Mit üzenne egy kezdő fiatal vállalkozónak?

4736250_62c8c39e698795e4190fb654fe13f9ca_x.jpg

Az emberek 99%-a azt mondja, jaj neked könnyű mert pénzed van - na ez nem így működik...

Nem kell pénz a vállalkozáshoz! Egy fillér sem kell.

A másik amit mondanak: - Á könnyű volt neked 25 évvel ezelőtt amikor…Na ez sem igaz.

Mindennap van új lehetőség. Vannak emberek, akik tegnapelőtt kezdték és ma már multimilliomosok. Szóval olyan nincs, hogy tegnap jó volt ma meg már nem jó. Az nem létezik. Csak kell hozzá egy jó ötlet, szorgalom, szaktudás, és mindaz, amit elmondtam.

Szorgalom, elszántság, tehetség, és akkor megy.

Ha ezekből bármelyik hiányzik, akkor nem megy.

És ami még nagyon fontos, hogy jól érezze magát az ember, miközben csinálja a vállalkozást.

Mi például itt az üzletházban, egy nagy család vagyunk. Nekem minden alkalmazottam a gyerekem, úgy is bánok velük, ők is úgy bánnak velem, minden évben elviszem őket nyaralni. Idén a dió miatt nem sikerült, az 100 ezer euró veszteséget jelent. De bármikor jöhet valami, egy pillanat alatt jöhet valami. Nem ördöngösség a vállalkozás, csinálni kell, és csinálni kell, és csinálni kell. Harcolni kell! Menni kell előre!

A pénz az utcán hever, csak észre kell tudni venni.

button 01  png.png

Uraim! Ne a nőt nézzék!

Köszönjük, hogy az értékes idődet cikkünk olvasására fordítottad! Tudtál róla, hogy elköltöztünk? 

Csekkold le az új oldalunkat, szeretni fogod!

businessandcafe.hu

ending_fb_2.png

ending_insta_2.png

ending_yt_2.png

 

(Képek: Business & Café | index.hu)

süti beállítások módosítása