Startup. Korunk divatos kifejezése, amellyel rengeteg helyen találkozunk. Újságok címlapjain, tévés műsorokban, s ezek a legtöbbször fiatal tehetségek igen irigylésre méltó összegekről beszélnek. Hogyan valósíthatod meg akár te is a nagy álmot?
Cikkünk alapötletét egy hozzánk forduló olvasónktól kaptuk.
Sziasztok!
Lehet, hogy csak én nem láttam, de keveset írtok a "startup"-okról, pedig én pl. kíváncsi lennék, hogy hogyan lehet/kell elindulni ma Magyarországon egy startup alapításához, milyen jogi és egyéb háttér kell/kellene hozzá.
Részemről ez a téma éppen aktuális lenne lassan és úgy gondolom, hogy velem együtt sok ember (informatikus) számára is.
Így ha erről esetleg születne egy kerek cikk, az részemről nagyon jó lenne. Addig is olvaslak titeket.
Üdv: Robi
Neked is kérdésed van? Keress fel, és írj nekünk Facebookon, vagy akár ezen az e-mail címen.
Kezdjük az elején, mert a legtöbben azt hiszik, azért mert olvastak már interjút egy startuppertől, és motiváló idézeteken élnek, akkor már pontosan tudják, mit is jelent ez a filozófia, életmód, üzleti jelenség.
A startup általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyet többnyire termék vagy üzleti modell innováció jellemez. Ezek a cégek a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzték ki célul, tehát nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak.
A magas növekedési potenciál alapvetően a nemzetközi piacokon értendő a startup vállalkozások esetén, így a nemzetközi skálázhatóság különösen fontos eleme a meghatározásnak.
Mi az 5 alapvető tényező, amely a vállalkozásodat startupnak minősíti?
- Innovatív képesség
Nyitni akarsz egy webshopot? Nem leszel startup. - Naggyá válási képesség
A célközönséged maximum 100 000 fő? Nem leszel startup. - Nemzetközi piacképesség
Csak Magyarországon belül gondolkodsz? Nem leszel startup. - Egyedi cégépítési módszerek
Nem ismered a lean módszereket, az innovatív menedzsmenteket? Nem leszel startup. - Közösségi jelleg
"Zárkózott" a viselkedésed, gondolkodásmódod? Nem tudsz igazi csapattag lenni? Nem tudsz érdekesen kommunikálni? Nem leszel startup.
A "startupság" korunk üzleti világában egy rendkívül vágyott kép, annak ellenére, hogy a legtöbben igen keveset tudnak róla. Azt azért ki lehet jelenteni, hogy nagy hagyományai nem igazán vannak hazánkban, így főleg az Egyesült Államokból érkezett rendszerek, tippek, trükkök fordításai keringenek a neten, és arányaiban kevés a hiteles szakértő itthon.
Nem könnyű a helyzet, mi magyarok sajnos nagyon kevesen vagyunk, és nem rendelkezünk azzal a nyitott szellemiséggel, amellyel akár már egy német, vagy skandináv igen.
Ezen felül fiatal baráti társaságok félspicces lázas ötletelései az esetek túlnyomó többségében nem szolgálhatnak alapjául egy startup elindításához. Ez még igen kevés.
De mire van szükség, és milyen sorrendben?
1. Probléma → Megoldás
Nem kell túlbonyolítani. A legfontosabb, hogy egy teljesen hétköznapi, de mindenkit érintő helyzetet oldj meg - mindezt egyszerű, és megfizethető módon.
Megvan az ötlet?
- Még nincs: akkor kelj fel, és menj ki az utcára, utazz, beszélgess, ismerkedj, kérdezősködj, mozdulj ki a komfortzónádból, mert a számítógép előtt nem fogod megtalálni. Élő embereknek akarsz eladni élő emberek problémáira válaszoló megoldásokat.
- Igen, most már megvan: gratulálok! Azt azért tudd, itt még el sem kezdődik a történet. Ötletei mindenkinek vannak.
Még nem mész befektetőhöz.
Ajánlott cikkünk: Indulási Nehézségek? 10 Lépcső Az Ötlettől A Megvalósulásig!
2. Validation
Zűrös szakasz, de kihagyhatatlan. Ha eddig nem mozdultál ki a komfortzónádból, hát most kifogsz. Itt az első tűzpróbád.
- A validálás legtömörebb lényege, hogy konkrét mérések alapján kideríted, az álmodra/elképzelésedre más is igényt tart e a jelenlegi formában, illetve, hogy működhet e a modelled.
- Ennek következtében számodra, illetve a célközönséged számára is nyilvánvalóvá teszed, mit is jelöltél ki célodnak, és ezt rendkívüli módon úgy foglalod össze, hogy azt bárkivel meg tudd értetni legfeljebb 30 másodperc alatt.
- Ezután felkerekedsz, és házról házra jársz. Nem vicc. Felkeresed a célközönséged, és beszélsz velük. Előadod az elképzelésed, és szorgosan jegyzetelve figyelsz, hogyan reagálnak rá.
- Itt fog kiderülni, hogy
- a fő probléma, amit meg akarsz oldani, egyáltalán létezik-e.
- a problémát mások esetlegesen hogyan oldják meg.
- a problémát megoldó más cégek - a leendőbeli riválisaid - mivel tudod felülmúlni.
Tanács:
Ezt a lépcsőt nem szabad kihagyni. Ez az alapja annak, hogy kiderítsd, egyáltalán van e értelme belevágni a nagy kalandba. Ha nem olyan a visszajelzés, engedd elmenni az ötletet, jönni fog másik, és abba fektess energiákat.
Még nem mész befektetőhöz.
3. Build Your Empire
Túl vagyunk hát az első részeken. Megvan az ötlet, amiről kiderült, tényleg hiány, vagy legalább jobban tudod csinálni másoknál.
Hogyan tovább?
Gondolom nem karitatív alapon akarsz dolgozni, mert azért a hó végén te is kapsz számlát, és néha enni is szeretnél. Jöjjön tehát az a rész, ami mindenki szívét megdobogtatja:
hogyan lesz ebből pénz?
- Találd ki az üzleti modelled! (B2C, C2C...)
- Készítsd el a pénzügyi terved!
- Nyomozd ki a lehető legtöbb riválist, és értsd meg azok működését!
- Szedd össze, hogy mivel vagy jobb náluk!
- Alakítsd ki a versenyelőnyöd!
Még nem mész befektetőhöz.
4. The A-Team
Kell egy szupercsapat. Régi haver Józsit, meg padtárs Karcsit felejtsd el - hacsak nem zsenipalánták. A jó csapat lényege, hogy szakemberek. Ne értsenek mindenhez, mert hamarosan rájössz, aki mindenhez ért, semmihez sem ért. Nem tudod kifizetni őket? Most még nem is kell! Egy jövőbeli várható haszon miatt ültök egy asztalhoz.
Akik biztosan kellenek:
- CEO (Nagyfőnök, aki döntéseket hoz a többiek által szolgáltatott infók alapján.)
- Hustler (Aki tolja előre a csapat szekerét, remek tárgyaló, és rendkívül pofátlan. Ő lesz aki legelőször fel meri hívni a befektetőt, és dadogás nélkül el is tudja mondani, miért vagytok ti éppen a következő Zuckerberg-féle sikersztori jelöltek. Ő akár lehet a CEO is.)
- Kreatív géniusz (Remek design, remek szórólap, és egy ütős gerillamarketing? Ő lesz a te embered.)
- Mágus (A megvalósító. Szkriptek, kódok, technológiai kihívások? Számára nem probléma.)
Lehetnek többen? Igen, hogyne, jó szakemberből igen. Jól jön még egy pénzügyi zseni, aki átlátja a kasszát, nem beszélve egy naprakész jogászról. Miért fontos? Mert rengeteg papírmunkád lesz. Rengeteg. Engedélyek, bejelentések, szerződések.
Fontos: egy válóperes ügyvéd még ha ingyenesen is fogad, akkor se menj hozzá ilyen kérdésekkel. Ez teljesen felejtős!
Kik jöhetnek még jól?
- tanácsadók (nagyágyúk, akik már letettek valamit az asztalra, és szívesen osztanak meg pár infót egy kávé mellett)
- mentorok (eseti jellegű hozzászólók, akiknek a neve jól hangzik egy befektetői tárgyaláson)
- sales (kereskedőguruk, akik még az eszkimóknak is el tudnak adni egy hűtőt)
Hogyan fizessem ki őket?
- A tanácsadókat, mentorokat sehogy. Akik elvállalják szívesen segítenek, a pénzt inkább tartalékold reklámra.
- Csapattagokat sehogy. Ne költsd a zsebpénzed, kelleni fog még. Osszátok fel egymás között a százalékokat.
Tanács:
- A csapattagok tényleg legyenek profik. Csak azért senkit ne hívj be, hogy legyen valaki, aki elvileg pénzügyes. Ezzel totál tönkreteheted az egész küldetést. Ezen felül kimondott, vagy kimondatlan tény: később a befektetők nem feltétlen az ötletbe, hanem a csapatba fektetnek be!
- A százalékok felosztásánál nem az kapja a legtöbbet, aki az ötletet hozta, hanem az, aki a legnagyobb arányban tud hozzájárulni a sikerhez.
- A tagok legalább olyan lelkesek legyenek, mint te! Tudd, attól, hogy tulajdonos egy cégben, még nem kötelező dolgoznia is. Ha úgy dönt, holnaptól nem foglalkozik az üggyel, joga van hozzá - hacsak nincs írásos megállapodásotok személyes hozzájárulásról.
- Minél többen beszéljetek angolul. Ezt úgy értem, nem elég, ha megérteted magad egy utcasarkon, hogy éhes vagy, az üzleti tárgyalási alapokat minimum el kell sajátítani. Szánj rá egy kis időt, ez kulcsfontosságú!
5. Hardwork
Jöhet a megvalósítás.
A kezdetekkor - igen, most járunk a kezdésnél - általában nem igazán rendelkeznek a tagok nagy költségkerettel, és az a kevés is minden megtakarításuk, vagy olykor már hitelállományuk.
Az elkészítéskor csak a lényegre fókuszálj, nem kell minden ötletet belesűríteni, és nem kell minden platformra elkészíteni. Probléma → Megoldás → Android alkalmazás (Google Play).
Legyen egyszerű, ne csicsázd túl, ha honlapod van, akkor ügyelj a landing page-edre, és arra, hogy elkerülhetetlen legyen mindenki számára a szolgáltatásod. Ne vesszen el a rengeteg infók között.
- Ne akarj most végleges verziót készíteni, csinálj bétát, és amint tudtok, nyissatok ki, ne várjatok hónapokig!
- Úgysem tudjátok tökéletesen megcsinálni az elején.
- A legelső célcsoport a korai újítók szeretnek részt venni a bétákban, és ők nem támadni, hanem segíteni fognak benneteket.
- Marketing szempontból jól kommunikálható a béta fázis.
- Ahol lehet, spóroljatok, és ahol tudtok, reklámozzatok!
Még nem mész befektetőhöz
6. Showtime
Kész a termék, de legalábbis bétaként el tudtok indulni. Függöny felhúz, dotcom kinyit. Most kell megtalálnotok az "újítókat". Ők azok, akik legelőször fogják kipróbálni a terméket. Nem csak a tiéd, mindent, ami új. Nyitottak, kritikusak, de segítenek.
Ha őket nem találod meg, probléma van, és valamit nem jól csináltál. Vagy nem értetted meg teljesen a probléma lényegét, vagy nem jól, esetleg túlbonyolítva akartad megoldani. A lényeg: ha nincs meg ez a réteg, akkor újból szét kell szedni az egészet, nem feltétlen technológiailag, hanem akár elméleti szinten is.
Minden szuper? Most már működik? Adj hálát az égnek, a korai újítók sokáig veled maradnak, és hűségesek lesznek hozzád.
Még nem mész befektetőhöz
7. The Money Machine
Kiderült, a terméket komálják. Jönne a pénz is, így kell egy szervezet, ami fogadja. Na most jön a cég kérdése.
Miért nem hamarabb alapítunk céget?
Azért, mert lehet, felesleges lesz. Ha bukik a projekt, akkor tök fölöslegesen fizettél ki százezreket ügyvédre, könyvelőre, illetékbélyegre, utazásra, kezelési költségekre, és az addig szükséges megbeszélésekre.
Milyen cégformát válasszak?
Magyarországon ilyenkor tipikusan korlátolt felelősségű társaságot, ha viszont sok pénzed van, akkor részvény társaságot is lehet. Nem mindegy azonban a törzstőke, mivel az utóbbinál többre lesz szükséged.
Az Egyesült Államokban C-Corporation-t.
Most már mehetek befektetőkhöz végre?
Igen, eljött a te időd. Van egy működő 'money machine'-ed. Befektetőhöz csak akkor mész, amikor fejlődéshez kérsz pénzt, nem pedig az elindításhoz.
Mire lesz szükségem?
- Ütős one-pagerre, ahol egy oldalban összefoglalod, mi a küldetésed, miért működik jól, hova tarthatna több pénzzel, mit vársz a befektetőtől, és ő mit várhat tőled.
- Elevator-pitchre, magyarul egy rövid, tömör bemutatóra, hogy 2-10 percben tökéletesen alá tudd támasztani a one-pagerben foglaltakat.
- Költségtervre, bevételi tervre. Ez legyen reális! Álmodozni klassz dolog, de a befektető meg nem hülye!
- Normális névjegykártyára.
- Gyakorlatra. Ülj le, és tanuld meg az anyagot, add elő másoknak, és kérj ki véleményt!
- Sok-sok tapasztalatra. Keress fel minél többet, és add elő magad! Ezen felül tanulj minél többet a tárgyalástechnikákról, kommunikációs stratégiákról, non-verbális jelekről, mindenről, amibe belefuthatsz, és amiből profin akarsz kijönni!
Ajánlott cikkünk: A Nagy Felkészülés - Hogyan Legyél A Legütőképesebb Tárgyaló Fél?
8. Dream, Work & Realize
Ha eddig eljutottál, közel a cél. Nem biztos, hogy a végcél, de egy nagyon király mérföldkő. Mindig álmodj, de azon dolgozni kell, meg kell valósítani, és pénzzé kell tudni tenni. Ez a vállalkozás lényege. Minden más jótékonyság, de jótékonykodni csak abból lehet, ami megvan.
Ajánlott cikkünk: 10 Hiba, Amiért Nem 10x Ennyi Pénzt Keresel
Nem jön össze? Már a csapat felállításánál akadozik a történet, vagy egyszerűen nem tud megszületni még az első béta termék sem?
Ne keress kibúvókat, légy kritikus, de most önmagaddal. Ha nem tudod, miért nem jön össze, vagy működik, akkor viszont fogadd el, hogy ez a világ nem neked való, vagy nem dolgoztál rajta eleget.
Bármihez, amit megtehetsz vagy megálmodsz, fogj hozzá! A merészségben zsenialitás, erő és varázslat rejlik.
- Goethe
Business & Café - a Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!