Egy coach, mint azt a neve is mutatja, leginkább egy edzőhöz hasonlítható: nem ő rúgja a gólt helyettünk, de ő készít fel a góllövésre - és együtt örül velünk, ha ez sikerül.
A coaching egy nagyon divatos, rohamosan fejlődő és egyre inkább elterjedt személyes fejlesztő folyamat, ami a többi pszichológiai alapokon nyugvó módszerrel szemben rendelkezik egy nagyon furcsa tulajdonsággal: nem ad tanácsot.
Legtöbbször, amikor az életünkben egy elakadással nézünk szembe a lehető leggyorsabb és legegyszerűbb megoldásra vágyunk, arra, hogy valaki megmondja nekünk, hogy mit kell csinálnunk azért, hogy egyenesbe kerüljünk. Azonban abba nem is gondolunk bele legtöbbször, hogy mi van akkor, ha a kapott tanács esetleg nem tetszik, vagy nem érezzük teljesen magunkénak? Végrehajtjuk, csak mert valaki azt mondta nekünk? Ha a probléma hozzánk köthető, akkor miért tudná a megoldást rá más jobban? Ez a coaching egyik fő tézise: a problémámat senki sem tudja megoldani nálam jobban, hisz senki sem ismeri a részleteket, a fő motivációt mögötte jobban, mint én magam.
Egy coach segíthet pozitív maradni még a legkatasztrofálisabbnak tűnő helyzetben is
Egy coaching folyamat lényege mindig az, hogy az ügyfél avagy coachee egy célt tűzzön ki maga elé, és annak a megvalósításán dolgozzon – és ebben segít neki egy coach. A coach nem ad tanácsot a cél kitűzésekor, és nem minősíti azt – de kérdéseivel segít a lehető legjobb cél megfogalmazásában. A coaching egyik alapvető fogalma az elég jó megtalálása és elfogadása a tökéletes hajszolása helyett – az ugyanis nem létezik. Nincs egy állapot, amit ha elérünk, onnan már nem lehet továbbfejlődni – van viszont, amivel meg tudunk elégedni. A lehetetlen vagy nagyon távoli célok sokkal kevésbé motiválnak minket, mint azok, amik megerlőtetőek, de elérhető közelségben vannak, tehát a jó célt egyszerre a kihívás és képesség magas foka jellemzi.
Cél lehet a jó párkapcsolat kialakítása, gazdagság megteremtése, személyes fejlődés - ezekben mind segíthet nekünk egy coach
Ha megvan a célunk, akkor elkezdhetünk dolgozni az elérésén, és ebben is segítségünkre lehet a coach: feltérképezi azokat az erőforrásokat, amiket felhasználva elérhetjük a kívánt állapotot – ezek legtöbbször a legegyértelműbb és magától értetődő eszközök vagy személyek, mi mégse használjuk őket, vagy nem úgy, hogy az hatékony legyen.
Business vonalon egy vállalkozás elindításánál, fejlődésénél, vagy akár a megtorpanásánál a sikerünk múlhat rajta, hogy a megfelelő kérdéseket tegyük fel a megfelelő szituációban. Egy jó kérdés szinte megválaszolja önmagát, így nem mindegy, hogy ki és mit kérdez tőlünk. Ez adja a coaching nehézségét is: coachként kérdéseinkkel az ügyfelet nem a saját megoldásunkra kell rávezetni, hanem az övére. Egy coachnak mindegy a kitűzött cél, az ő feladata nem a értékelés, hanem a megvalósítás segítsése.
Az üzleti életben a coaching például vezetőknek nyújthat hatékony segítséget abban, hogy még jobb vezetőkké, így eredményesebb üzletemberekké és jobb emberré váljanak – épp ezért a legnagyobb cégek már rég felismerték azt a lehetőséget, hogy bár a coaching szolgáltatás nem olcsó, mégis megéri kifizetni az alkalmanként több ezer forintot (sőt egyes esetekben ez akár tízezres összegre is rúghat), mert megtérül: a jó vezetőn egy egész cég sikere áll vagy bukik.
Business coachként úgy gondolom, hogy bár a cégek számára egyre nyílvánvalóbb, hogy a náluk dolgozó embereknek érdemes az elégedettségén és a hatékonyságán fejleszteni, még mindig kevés figyelem jut erre a területre. Ha Ön úgy érzi, hogy ezek alapján Önnek is segítséget nyújthat a coaching, ne habozzon, keressen fel egy coachot! Másra nem számíthat, csupán elfogadásra, megértésre és támogatásra.
Business & Café - Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!
Szkróbó Tamás
Pszichológus, coach, NLP tréner, illetve közösségi média manager. A Pécsi Tudományegyetem pszichológia szakán tanultam, utána a coachinggal kezdtem el intenzívebben foglalkozni, amely egy professzionális, kérdezésen alapuló fejlesztő folyamat. Mellette NLP tréningekkel is foglalkozom, és több külső cég megbízott, hogy a marketing és PR feladatokat ellátva a közösségi felületét kezeljem.