Középsuli, egy felszínes sorozat tiniknek, vagy inkább zseniális új üzleti modell? Nézzük mit mondanak a számok!
A Középsuli.hu youtube csatorna 2014-ben indult el hódító útjára, egy interaktív, speciálisan középiskolásoknak szánt ál-doku-reality tv formájában. Könnyen azonosítható karakterek, jó csajok, szórakoztató - bár bugyuta dialógusok, változó minőségű dramaturggal fűszerezve. Kész is van a tökéletes recept a tinédzser szívek elrablására.
1. Biznisz
A számok is szépen alakulnak a Középsuli csatornája táján.
- 395 videó van fent a csatornán
- Ebből 30 konkrét sorozatepizód
- 142 046 feliratkozó
- 34 965 915 megtekintés
A youtube árfolyam 1000 reklámmegtekintésenként bruttó 1 dollár körül alakul a magyar piacon (nemzetközi piacon 8!). Ebből az összegből kapnak 55%-ot a videó előállítói, ami jelen esetben 55 centet tesz ki. A youtube reklámügynökségnek lejattolt durván 40% után 33 cent (93 forint) környéki összegre zsugorodik, ami a Középsuli nézettségi adataival számolva még mindig elég szép összeg. Durván bruttó 5-6 millió forint lehet. Két évre vetítve nem rossz pénz, de a színészek, és a stáb kifizetése után aligha marad belőle valami.
2. Burkolt PR?
Az elemzés hitelessége miatt megnéztem jópár epizódot a Középsuliból (tényleg szórakoztató, jól összerakott koncepcióról van szó, bár azért minden epizódban akadnak unalmas 5-10 percek). Látható, hogy a Középsuli, tele van PR anyaggal, és szemérmetlen önreklámmal.
Kiscsajok beszélgetnek a folyosón:
- Olvastam egy cikket a középsuli.hu-n!
- Ó, melyiket? Nekem az a kedvencem amikor...
És ez hosszú-hosszú percekig így megy, de találhatunk más reklámokat is. Egy vendégelőadó vagy 20 percig beszélt Afrikáról, egy államtitkár pedig nagyon fontos dolgokra tanította a Nemzet Értékes Fiataljait.
3. Mire tanított a Középsuli?
Az biztos, hogy a piac a youtube irányába halad, a televízió napjainkban még mindig makacs népszerűsége ellenére. A címben megfogalmazott kérdésre (ez lenne az új Barátok Közt?) az a válasz, hogy még nem, de hamarosan azzá válhat. Nézettségi adatok alapján a Barátok Közt durván 880 ezer embert érdekel, a Középsuli pedig igen gyakran megugorja az 500 ezer megtekintést is, ami egy durván másfél éves terméknél úgy gondolom kimondottan ígéretesnek mondható.
Érdekes fejlemény, hogy a csatorna elindított egy Román Középsulit is. Franchise? Vagy csak egy nagyobb piacra való kilépés? Ami biztos, a karakterek ugyanazok, a sztori ugyanaz, még a gegek is megegyeznek.
Egészen biztos, a magyar youtube egén új csillagként ragyog a Középsuli, ami hűséges követőivel még sokáig reklámozhatja a közoktatás naposabb oldalát.
Business & Café - Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!