Morcos külső, jól megtermett méret, erő. Mégis az első jelző ami az eszünkbe jut, az elegancia. Bemutatjuk a Volvo jelenlegi csúcsmodelljét!
Híven a Business & Café hagyományaihoz ezúttal is saját (önkényes) szempontrendszerünk alapján teszteltük az autót, nem kizárólag autós újságírói vagy éppen műszaki szempontoknak megfelelően. Szubjektíven, őszintén és tisztelettel. Köszönjük a szilvásváradi La Contessa Kastélyhotel csapatának akik biztosították a helyszínt, a Volvo Autó Hungáriának, és a Hovány Csoportnak akiktől az autót kaptuk. Szívünk szerint vissza sem adtuk volna!
1. Előszó helyett
Jelen sorok írója, tulajdonképpen meglepetésként jutott a Volvo teszthez. Patrik barátom tudja, hogy nagyon szeretem a márkát, korábban erősen összeforrtam egy, két generációval ezelőtti S60-assal. Éppen ezért kíváncsian vártam, megtalálom-e azt a megnyugtató kényelmet, stabil teljesítményt, és visszafogott eleganciát, amiért megszerettem a svéd autóipar e remekeit. Szerencsére az út Budapestről a szilvásváradi La Contessa Hotelba, és az ott töltött két forgatási nap elég volt a véleményem kialakításához.
2. A jóképű viking
A Volvo S90-est a külső kialakítása teszi első látásra is különlegessé. A szem azonnal megakad a függőlegesen vonalazott hűtőrácson, és a fényszóró formáján, ami megnevezésében a Thor kalapácsa fantázia nevet képviseli. Az orrával kapcsolatban nem is lehet mást mondani, tökéletes munka.
Az autó hátsó kialakítása viszont elbizonytalanít, egy gyenge pontnak tűnik. Kicsit azt az érzést keltik szegény, jobb sorsra érdemes C lámpák, hogy elfogyott az energia az elejével, és a végére már csak amolyan a rendelkezésre álló legjobb megoldásként került ez a lámpa. Védelmére szóljon, 3 nap együttélés elég volt az ellenszenvem leküzdéséhez. Ki tudja, talán néhány hét együttélés után meg is szeretném.
Az autó emellett az összes formájából, idomából csak úgy sugározza a kifinomultságot. 1 centi híján 5 méteres testhossza, 20 colos felnijei ellenére karcsú tudott maradni. Az íveknek, formáknak, a letisztultságnak ez a harmóniája már messziről megdobbantja a büszke tulaj (vagy az egyszeri rajongó tesztpilóta) szívét.
3. Belső
Ezzel el is érkeztünk a második legfontosabb momentumhoz, a belső térhez. Az S90 két legfontosabb részlete ugyanis a marcona orra, és a boldogságunkat megalapozó belső. Prémium érzetű a belső kialakítás. Mi egy 'Inscription' felszereltségű modellt kötöttünk el.
A kormánykerék pontosan és lágyan dolgozik. Annyira nem okos, mint a Mercedes E-osztály, de vezetni összességében jobb. Az ülések pedig hozzák, vagy még felül is írják a Volvo-s álomkényelmet. Rengeteg kallantyú és kütyü áll a rendelkezésünkre, hogy testre szabjuk az ülések állását. Az ember akkor is kényelmesen tud vezetni, ha hátradönti a fejét, hátát közben megnyugtatóan dögönyözi a 4 fokozatú masszírozó funkció, az ülésfűtés/hűtés pedig gondoskodik a többiről.
A belső esetében ki kell emelnünk még néhány jellegzetes elemet, amit az új Volvo-k képviselnek. Az egyik ilyen jellegzetesség a középkonzolon a váltó (8 fokozatú automata) mögött elhelyezett indítógomb. Az indítógomb mögött figyel még egy kellemes tapintású kis henger, a vezetési mód választó tekerőgomb.
A Volvo-diszkó is méltó a többi showelemhez, a Bowers and Wilkins hifi egy kis hangolás után elöl-hátul szépen muzsikál. A kezelés és a komfortelektronika elérése egy tableten keresztül lehetséges, alig maradt néhány gomb az S90 kezelőfelületén - gyakorlatilag mindent innen kell intézni.
4. Motor, elektronika, és egyéb trükkök
Röviden összefoglalva a legfontosabbakat, a tesztgép D5-ös, 235 lóerős, dízeles, 1969 köbcentis, összkerék meghajtású autó volt. Ahhoz képest, hogy egy nehéz kaszniról van szó (majdnem két tonna!) határozottan és gyorsan gyorsul 7,3 alatt lép nulláról 100 km/óra sebességre.
Rengeteg technikai áttörés eredményét élvezhetjük ebben az autóban. A mérnökök kieszeltek egy ravasz motor turbó tuningot, biztonsági megoldásokat (vészfékezés, jávorszarvas felismerő szisztéma, ütközés előtt a vészfékezésre rásegítve még 15 km/h-val csökkenti a sebességet), Pilot assist, feltételes önvezető rendszer. Autópályán zseniálisan működik. A záróvonallal néha bajban van, de tényleg érezhető segítség.
i-Art: megnövelt befecskendezési nyomás, minden befecskendezőfejen önálló vezérlőchip van. Az eredmény finomabb porlasztás, nagyobb teljesítmény, környezetbarátabb emissziós adatok, ráadásul még csendesebb motor.
Elképesztően csendes a motor, alig hallani valamit menet közben, csak ha erősen rátaposol a pedálra hallasz némi finom dízeles brummogást. A Totalcar szerint az autó gyenge pontja a rugózása, de mi ezt sem a pesti, sem a vidéki utakon nem tapasztaltunk. A pesti körutakat és a Bükki Nemzeti Park havas útjait is simán, rázkódás nélkül szeltük.
Összefoglalásként azt kell mondjam, a Volvo S90 komoly riválisa lehet a prémium szedánok kategóriájában versenyző összes többi modellnek, ugyanis mind a belbecs, mind a külcsín tekintetében remek dobás!