Úgy érzed fütyülnek rád az emberek? Az élet jó lapokat oszt neked, de nem tudod őket kijátszani? Akkor épp itt az ideje, hogy elkezd befolyásolni őket!
A befolyásolásra sokan negatív jelzőként tekintenek, idegenkednek tőle. Tedd fel magadnak a kérdést: szeretnéd, hogy a dolgok úgy alakuljanak, ahogy szeretnéd? Kárt okozol valakinek azzal, hogy megvalósítod a céljaidat? A te boldogságod elérése mások vesztét okozza majd? Na ugye.
A befolyásolás egy eszköz. Ugyanúgy használható nagy és nemes célok érdekében, mint arra, hogy árts valakinek. Pont olyan, mint egy kés. Egy orvos kezében életeket ment, egy gonosztevő kezében viszont fájdalmat okoz. Lessük meg, miként tudsz hatással lenni másokra, és használd jóra a tudásod!
A mai cikket egy izgalmas munka alapján írtam meg, a szerzője hosszú évekig kutatta a meggyőzési stratégiákat alkalmazó cégeket beépített emberként. Tapasztalatai 6 egyszerű elvben foglalhatóak össze.
1. A kölcsönösség elve
Teljesen egyszerű képlet. Ha az ember ad valamit, akkor vissza is akar kapni valamit. A viszonzást ha beismerjük, ha nem minden esetben és mindenkitől elvárjuk. Éppen ezért fontos az eszünkbe vésni, hogy ez fordítva is igaz. Tehát ha valakinek adunk valamit, akkor megjelenik benne a gondolat, hogy adnia kellene. Adjunk, hogy kaphassunk!
2. A következetesség elve
A politikusok kedvence. Ha valakiben ki tudunk váltani akkora bizalmat, hogy nyíltan elköteleződjön az ügyünk mellett, akkor valószínűleg hosszú távon ki is fog tartani mellettünk. Ezt is pozitívan kell megközelíteni, tehát igenis érdemes őszintén, hitelesen, és korrekten csinálni az üzletet.
3. A társadalmi bizonyíték elve
Újabb pofonegyszerű és éppen emiatt hatásos alapelv.
Az emberek alapvetően bizonytalanok, ezért szeretnek jól bevált mintákat követni.
Ha neki sikerült, nekem is fog – gondolják magukban. A biznisz létben ez azt jelenti, hogy példákkal kell tudnod alátámasztani miért éri meg a legjobban Téged választani! Ha jók a sztorijaid, egészen biztosan el fogod tudni érni, hogy úgy döntsenek, ahogy te akarod!
4. A vonzalom elve
Aki már életében látott bármilyen reklámot, tudja miről beszélek. Az emberek mindig a saját életükre alkalmazzák az új infókat, hasonlóságot keresnek. A legtöbb cég marketingüzenete is lebutítva ezt megerősítő üzeneteket sugall. A különböző termékek, szolgáltatások hirdetései mind ilyen jellegű változásokat ígérnek. Vegyél igénybe minket, és változást, fejlődést, bőséget hozunk az életedbe! Ki ne akarna ehhez hasonlítani?
A vonzalom elvéhez bónuszként társul a „glóriaeffektus”. Ez röviden annyit tesz, hogy a vonzó embereket többre értékeljük. Egy ruhamárka vonzó arca például pont ezt segíti elő: ha megveszed ezt a pulóvert, pont olyan vonzó leszel, mint ő!
5. A tekintély elve
Ha az ember kivív magának egy piaci pozíciót, tekintélyt szerez, akkor hallgatni is fognak rá. Ki kell váltanod az emberekben a tiszteletet saját magad iránt, és máris sokkal könnyebben érsz el bármit! Hogyan válthatsz ki tiszteletet? Kiváló munkával! Két korábbi cikkünkben össze is folgaltuk a folyamatot (link, link)
6. Hiány elve
Természetesen a „csak most, csak neked, csak ennyiért tesókám” szófordulat mindenkiben azonnali elutasítást vált ki, de lehet ezt okosan is csinálni. Az emberek imádják a nehezen megszerezhető dolgokat.
Vegyünk például egy autót. A ’60-as években gyártott amerikai autók, a maguk idejében nem képviseltek túlzottan nagy értéket. Egyszerű gépek, aránylag olcsón, mindenki azzal járt. Eltelt 50 év, és az emberek egymást túlkiabálva őrjöngenek a liciteken a jobb darabokért.
Ha egy egyébként is vonzó lehetőséget kínálsz az embereknek, és aztán korlátozod az elérhetőségét, biztosan meg fog ugrani rá a kereslet.
Inspiráció: Robert B. Cialdini - Influence