Felgyorsult világban élünk, és ez minden vásárlói döntésre is kihat. Az emberek tudják, hogy mi a céljuk az adott termékkel, de nem tudják pontosan mire is van szükségük. Megoldást jelent, ha csomagokban gondolkozol!
1. Miről is van szó, miért jó?
Mielőtt belecsapnánk a lecsóba, tisztázzuk a részleteket. Most akkor árukapcsolás vagy csomagban értékesítés?
- Miért, az nem ugyanaz?
A sztori egy kicsit emlékeztet a minden bogár rovar témakörre. Hasonlít, de nem ugyanaz.
A párhuzam, hogy a cégek a különböző termékeiket valamilyen kombóban próbálják meg értékesíteni.
A csomagban értékesítés esetén (ha mondjuk két termékről beszélünk) ez úgy néz ki, hogy ha két terméket csak együtt lehet megvásárolni, akkor az a csomagban értékesítés tiszta esete. Ha együtt és külön-külön is kapható a két termék, akkor a csomagban értékesítés vegyes esetéről beszélünk.
Az árukapcsolás úgy néz ki, hogy az egyik terméket csak a másikkal együtt lehet megvásárolni, viszont az alap termék önállóan is kapható. Ilyenkor nevezzük az alap terméket kapcsolt terméknek, a vele együtt értékesítettet pedig kapcsoló terméknek.
2. Mert jobb így eladni
Többet venni olcsóbban, egyszerre eladni nagyobb mennyiséget. A csomagban értékesítés a közgazdászok által is régóta kedvelt és egyben vitatott kutatási téma.
Persze a vállalkozói gondolkodástól egyáltalán nem idegen a csomagban értékesítés gondolata.
Így nagyobb mennyiségű terméket tudsz értékesíteni ugyanannak a fogyasztónak, másrészt a szolgáltatásod is magasabb minőségű lesz.
A Velencei tó partján nyaraló vasutasoknak Dédnagyanyám már a '30-as években is árult főzelékpakkokat - gyalult tököt kaporral.
Azóta persze számos vállalkozás alkalmazza nagy sikerrel a módszert. Elég a számítógépekre, a borválogatásokra, vagy a csomagban rendelhető könyvekre gondolni. De ugyanezen az elven működnek a különböző szövetkezetek is, amelyek az igények egyesítésével mind a beszerzésnél, mind az értékesítésnél kedvező pozícióba tudják hozni tagjaikat.
3. Mert jobb így venni
Felgyorsult világban élünk és ez minden vásárlói döntésre kihat. Azt tudom, hogy mi a a célom a termékkel, de azt nem tudom, hogy mire van szükségem pontosan. Jó példa erre a számítástechnika.
Az emberek igen jelentős százalékának fogalma sincsen arról, hogy melyik alkatrész mit tud, mire jó, az pedig pláne meghaladja a képességeinket, hogy minőségi szempontból megkülönböztessünk két ugyanolyan alkatrészt. Vegyél összeállított számítógépet, monitorral és minden kiegészítővel. Egy összegben kifizetni, probléma letudva.
Az élelmiszeripar is meglovagolja a csomagban fogyasztás hajlandóságát. A nagyobb tétel gyakran kedvezményes, ezért bár lehet hogy nem is vásárolnék ennyi mindent, de ez egy ultimate érv. Olcsóbb, és különben is, majd elfogy valamikor.
Összegzés
Az elméleti közgazdászok még mindig nem tudtak kiegyezni abban, hogy most mit is gondoljanak erről az egészről. Mi, a gyakorlat emberei viszont bátran alkalmazzuk a módszert, és értékesítsünk egyszerre többet vásárlóinknak akár alacsonyabb árréssel (jobb a sűrű fillér), vagy vásárlóként hozzuk magunkat előnyösebb pozícióba, a nagyobb tétel kedvezményesebb áron történő megvásárlásával!