Vagy első vagy, vagy jobb. Ha jobb tudsz lenni, kinyírod a többieket. Mikor veszítik el az elsőként cselekvők a piaci előnyüket? Gyakrabban, mint hinnéd!
1. Játékos világpiac
Az internet hőskorában, a legújabbkori aranyláz idején járunk, 1999-ben. Az első hősies próbálkozó játékokat kezd árulni, és mi történik? Semmi az ég világon. Ez a történet rövid és szomorú. Az etoys.com alapítói nem vették figyelembe azt az egyszerű tényt, hogy amikor elindultak, a piacuk egyszerűen nem állt készen az internetes játékértékesítésre.
Két évig tudták csak életben tartani a projektet, amikor megkapták a kegyelemdöfést. Az addigra internetes értékesítési felületként befutott amazon.com ebben az évben kezdett el játékokat is árulni.
2. Amikor a legjobb túl jó
A boo.com szintén egy szomorú történet a túl korai piacra lépésről, és a még gyengécske projektre túl korán érkező fagyról.
A koncepció elméletben szintén hibátlan. Létrehozni az internet történetének első olyan felületét, ahol ruhákat lehet vásárolni. Hát nem ez a tejjel-mézzel folyó Kánaán? A milliárd dolláros biznisz? Lehetett volna, de nem. A boo.com-ban minden megvolt, ami naggyá tehette volna a vállalkozást. Innováció, könnyű kezelőfelület, szuper megjelenés, divatos dizájn. Miért lett hatalmas bukta a vége?
Mert 1999-ben az internetszolgáltatás olyan lassú volt, hogy az emberek egyszerűen nem győzték kivárni, hogy egy ilyen elképesztően erőforrás igényes oldalról szerezzék be a kívánt gúnyákat. Zseniális ötlet, de meghaladta korát. Azóta jött pár cég, akik online ruhakereskedelemmel foglalkoznak. Másolók vagy zsenik? Mondjátok meg ti!
3. Pelenkapárbaj
A Procter & Gamble szépen, lassan, megfontoltan cselekszik, de be is válik nekik. Minek erőltetnék az innovációt, ha ahhoz idő kell? A Johnson & Johnson 1949-ben piacra dobta vadiúj, sosem látott nadrágpelenkáját Chux márkanévvel.
A P & G nem kapkodta el válaszát, fogták magukat és szépen várakoztak. Megvárták amíg a piac hozzászokik a termékhez, majd fejlesztettek rajta még öt évet és 1961-ben, szolid 12 éves lemaradással piacra is dobták saját márkás pelenkájukat, az úgynevezett Pampers-t.
A Pampers jobban bírta a nedvességet, kényelmesebb volt, több méretben árulták, olcsóbb is volt. A többi már történelem, a Chux-ot a '70-es évek végén kivonták a forgalomból a csökkenő eladások miatt, a Pampers a világ egyik legerősebb márkája, 8,5 milliárd dollárra becslik, 100 ország 25 millió csecsemője viseli elégedetten.