Adóoptimalizálás. Egy olyan fogalom, amiről a legtöbb embernek (helytelenül) az adókerülés jut az eszébe.
Ez egy olyan témakör, amely rendkívüli precizitást és hozzáértést igényel, ezek hiányában könnyedén vakvágányra futhatunk és komoly bírság szakadhat a nyakunkba.
Ezen okok miatt - a téma teljes körű feltérképezéséhez - segítségül hívtuk Lakó Enikőt és Lakó Róbertet a Nueva könyvelőiroda tulajdonosait, hogy magyarázzák el hogyan is működik ez az egész rendszer, és miért érdemes kihasználni.
Adóoptimalizálás. Sokan azt hiszik erről, hogy ez igazából adókerülést jelent, pedig biztosan nem lenne a szolgáltatásaitok listáján, ha nem lenne egy teljesen tiszta tevékenység. Hogyan működik ez pontosan? Egyáltalán milyen igény mutatkozik iránta?
E: Azért ez sem annyira egyszerű, mint amennyire annak tűnik. Elég szigorú feltételei vannak, hogy pontosan mikor és mit vehetünk igénybe.
Számtalan olyan ügyfelünk van, akik több tevékenységgel rendelkeznek - van olyan, akinél azt mondjuk, hogy az adott tevékenységek beleférnek egy adózási formába, de valamikor kénytelen vagyunk két külön cégre szedni a dolgokat, mert az a két adózási forma nem egyeztethető össze.
Úgy próbálunk az embereken segíteni, hogy elmondjuk melyik tevékenységükhöz pontosan melyik adózási formátum a legideálisabb.
Kezdő vállalkozók esetén a tanácsadás úgy indul, hogy átbeszéljük
- hányan vannak
- mit szeretnének egész pontosan
- milyen volumenben gondolkodnak hosszútávon.
Ezekhez a paraméterekhez választunk vállalkozási és adózási formát is.
R: Tulajdonképpen az adótanácsadás és az adóoptimalizálás között semmilyen különbség nincs, csupán annyi, hogy az előbbi sokkal szebben hangzik és nem ijednek meg tőle az emberek.
Ennek ellenére adóoptimalizálást írtatok a szolgáltatásaitok közé. Miért?
R: Azért, mert a könyvelő szakmában ma már mindenki tanácsot ad, és az adótanácsadás egy rendkívül elcsépelt szó lett.
Pontosan ezt hangsúlyozzuk, hogy mi komplex figyelmet fordítunk ügyfeleink cégeire - nálunk nem csak annyiból áll a munka, hogy lekönyveljük a számlákat és adminisztrálunk mellé, hanem teljes egészében nézzük a cégeket, megkeressük, hogy milyen formátum választásával járnak a legjobban.
Tudtok egy-két olyan gyakorlati példát mondani, amivel jobban járhat a cégünk?
R: Persze! Sokan nem tudják, hogy szociális adókedvezményt lehet igénybe venni a 25 év alatti és az 55 év feletti munkavállalókra, valamint az anyasági támogatásról visszatérő kismamánál, tartós munkanélkülieknél és szakképzettséget nem igénylő munkakörök esetén. Ha van a vállalkozásban ilyen alkalmazott érdemes utánanézni, hogy ki van-e használva az utánuk járó adókedvezmény.
Ezen felül léteznek munkahely teremtő és megtartó pályázatok, ahol egy konkrét ideig támogatásként megkapják a bér+járulék valamely vagy akár a 100%-át is. (régiónként változik) Ezekről a kormányhivataloknál lehet érdeklődni.
És akkor van aki már a vállalkozás alapítása előtt felkeres benneteket, hogy tanácsot kérjen?
E: Igen, folyamatosan jönnek hozzánk most induló vállalkozások leendő vezetői többek között a FIVOSZ-tól (Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége), de máshonnan is szép számmal érkeznek hozzánk és nem csak kezdő vállalkozók, hanem olyanok is, akiknek már van egy cégük, de szeretnének mellé még egyet és ehhez szeretne tanácsot kapni.
R: Ezért is van az, hogy a célközönségünkbe inkább azok tartoznak bele, akik már néhány év tapasztalattal rendelkeznek, és már tudják hogy milyen egy rossz könyvelő. Ettől függetlenül tudunk segíteni az újonnan induló cégeknek is, de nem ők alkotják ügyfélkörünk legnagyobb részét.
Mi a tapasztalat, amikor egy ilyen szinten kezdő vállalkozásnak segítetek, mennyire tud sikeresen elsülni a dolog?
E: Eleinte sok a kérdés, de egy kis türelemmel, befektetett munkával és az idő múlásával belelendülnek ezek az emberek. Valaki azonnal fogékony rá, valakinek szüksége van egy kis időre, de a végén a legtöbben sikeresek lesznek benne. Ilyenkor szoktuk azt mondani, hogy
Egy jó könyvelővel, egy jó ötlettel és egy jó ügyvéddel már neki lehet vágni a világnak!