A 2005-ben indult Számlázz.hu ma már több mint 56 ezer regisztrált ügyféllel rendelkezik, pedig az indulás pillanatában még csak egy hobbiprojektnek tűnt. Milyen út vezetett idáig? Milyen új kihívásokkal kell megküzdeni 2018-ban a számlázás piacán? Stygár László minden kérdésünkre válaszolt.
A Számlázz.hu kalandja 2005-ben indult. Gondoltad akkor, hogy egyszer egy ilyen meghatározó piaci szereplőnek leszel a egyik vezetője?
Nem, ezt akkor egyáltalán nem lehetett látni, és a kezdetekben nem is azért indítottuk el a Számlázz.hu-t, hogy egy meghatározó piaci szereplő legyen.
És miért pont a számlázás lett a főprofilotok? Honnan jött ez a gondolat?
A Számlázz.hu mögött álló cég eredetileg egyedi szoftverfejlesztéssel foglalkozott, és már rögtön az indulás után egy valóságos kín volt nekünk a számlázás. Túlságosan azért nem nagy, de pont annyira volt megterhelő, hogy eldöntöttük, elindítunk egy hobbiprojektet webes számlázó néven.
És több mint 12 év elteltével eljutottatok egy olyan pontra, amikor meg kellett újítani a Számlázz.hu-t. Miért volt erre szükség, vagy mi alapján döntöttetek úgy, hogy ezt meg kell lépnetek?
Valójában ez a második nagy megújulás volt a Számlázz.hu történetében. Az első 2010-ben történt, öt évvel az indulás után, mert akkoriban nagyon alapjáraton ketyegett az egész. Öt év elteltével „csak” 1000 vállalkozás használta a Számlázz.hu-t. Ekkor kerestünk egy stratégiai tanácsadót, hogy segítsen a Számlázz.hu szekerét egy kicsit előrébb mozdítani.
Tehát akkor 2010-ben nem voltál még elégedett?
Akkor már öt éve üzemelt a Számlázz.hu, amivel nagyon sokat dolgoztunk, de árbevételt nem igazán termelt, hiába volt már akkor is több, fizetős díjcsomagunk. Ekkor tette fel a bátyám, Stygár János az azóta elhíresült kérdését:
Fiúk, meddig akarjuk még folytatni ezt a költséges hobbit?
Ebben akkor teljesen igaza is volt, és ekkor vontunk be a cégbe egy stratégiai tanácsadót, Kis Ervin Egont, aki egy egészen más pályára állította a Számlázz.hu-t, melyet azóta több mint 56 ezer vállalkozás használ.
2017. novemberében indítottunk el egy új szolgáltatáscsomagot, amire azért volt szükség, mert van egy konkrét elképzelésünk arról, hogyan kell a XXI. században egy vállalkozónak menedzselnie a saját vállalkozását, illetve arról, hogy hogyan fog betörni a vállalkozók mindennapjaiba a digitális forradalom, nem csak a számlázás területére.
Több, mint 56 ezer vállalkozás az a magyar vállalkozások nagyjából 10%-a. Mi a végső célotok, akár a vállalkozások 100%-át szeretnétek ügyfeleitek között tudni?
A Számlázz.hu-nak 2010 óta van üzleti terve, amiben különböző számok vannak, amelyeket teljesíteni szeretnénk. Szerencsére ezeket mindig sikerült felülteljesítenünk, pedig eléggé csillagásziaknak tűntek a stratégánk számításai.
Soha nem az volt a lényeg, hogy miénk legyen az egész piac, egyszerűen arra fókuszáltunk, hogy van egy számlázás nevű tevékenység, ami valójában a vállalkozók többségének egy nagyon bonyodalmas dolog. Pontosan ezért gondoltuk, hogy ebben segítünk a vállalkozóknak. Nyilván azzal, hogy a számlázás egy nagyon macerás dolog, nem tudunk mit kezdeni, de úgy voltunk vele, hogy akkor tartson nagyon rövid ideig és ne fájjon annyira, csak amennyire szükséges.
Tudom, hogy számodra nagyon kedves téma a fintech. Még mielőtt belekezdenénk ebbe a témába, hogyan kapcsolódtok ti a fintech fogalmához?
A Számlázz.hu szerint a digitális forradalommal a vállalkozók elsősorban a számlázást, de számtalan ezzel kapcsolatos szolgáltatást is máshogy fognak csinálni, vagy már most is máshogy csinálják. Remek példa erre a számlák postázása. Van egy olyan szolgáltatásunk, amiben mi egy kattintással kinyomtatjuk a számlát, borítékba tesszük és postán feladjuk. Tehát ha a papírszámládat postai úton akarod eljuttatni a vevődhöz, már nem kell beruháznod nyomtatóra és a postán sem kell sorban állnod.
És valójában a fintech azt jelenti, hogy a bankolással és a pénzügyeinkkel kapcsolatos dolgokat is teljesen máshogy fogjuk csinálni a jövőben.
Szerinted az online számlázás, és a különböző digitális megoldások a magyar vállalkozások jövőjét, vagy már inkább a jelenét jelentik?
Nyilván, ha a felhasználási számokat nézzük, még nem a jelene. Száz évvel ezelőtt a közlekedés forradalmának voltak nagy nyertesei és vesztesei, mint ahogyan ennek a digitális forradalomnak vannak és még lesznek is. A veszteseket én jelképesen hintógyártóknak hívom.
Kik szerinted most a hintógyártók?
Kicsit kényes a kérdés, de virágnyelven válaszolok: szerintem a hintógyártók azok a vállalkozások, akik egy régóta működő és jól menő bizniszt visznek. Amikor egy nagy bizniszben vagy benne, aminek jól megy, akkor sok a vesztenivalód, viszont váltani muszáj.
Sokkal könnyebb helyzetben vannak azok a fiatal vállalkozók, akiknek nincs vesztenivalójuk, akik belevághatnak egy digitális bizniszbe. Egyébként halkan megsúgom, hogy 13 évvel ezelőtt a Számlázz.hu is ilyen volt, hiszen nem volt semmiféle veszítenivalónk.
És mit hozhat a jövő? Mikorra tervezitek, hogy a legnagyobb bankok mindegyikével össze lesz kötve a Számlázz.hu?
2017 januárjában indítottuk el a MagNet Bankkal az autokassza szolgáltatásunkat, és egyelőre más bankokkal még nem tudtunk végrehajtani hasonló együttműködést, de nagyon igyekszünk. Én úgy látom, hogy a magyar bankok sikeresek, de régóta működnek, ezért úgy érzik, hogy rengeteg vesztenivalójuk van, és ezért nincs elég bátorságuk ahhoz, hogy belevágjanak valami újba. Ettől függetlenül a háttérben nagyon erősen dolgozunk az ügyön, és remélhetőleg február, március környékére már jó hírekkel tudunk majd szolgálni.
Amennyiben Te sem szeretnél „hintógyártó” lenni, nézz körül a Számlázz.hu oldalán és a YouTube-csatornáján is, ahol még több számlázással kapcsolatos információt találsz!
Köszönjük, hogy az értékes idődet cikkünk olvasására fordítottad! Tudtál róla, hogy elköltöztünk?