A futball Európa Bajnokság, 2016 második legnagyobb sporteseménye, óriási üzlet. Lássuk a számokat, kik az EB legnagyobb győztesei? Persze anyagi értelemben.
Egy sporteseményen sokan keresnek sokat, de mi most csak a legnagyobbakkal foglalkozunk. Lássuk kiknek nagy biznisz az EB?
1. UEFA
A főszervező az Európai Labdarúgó-szövetség, aminek a Bajnokok Ligája mellett nem az EB a legfontosabb terméke, de azért hoz a konyhára bőven. Két EB közötti 4 éves időszakot vizsgálva az EB csak 20%-ot jelent összbevétel tekintetében, de még ez is 1,5 milliárd euró körüli összeget jelent mindennel együtt.
A legfontosabb bevételi források a következőek:
- tévéjogdíjak
- jegyeladás a meccsekre
- hivatalos termékek
Az UEFA idei legjobb elképzelései az egyesített marketingstratégia, és a központosított látványelemek voltak. Azzal, hogy a kvalifikációs folyamat kommunikációját izgalmassá tették, és fel tudták kelteni a nézők érdeklődését a selejtezők iránt, a szponzorok jelenlétét is 2 évre tudták kitolni 1 hónap helyett. Ez nyilván üzleti szempontból sem volt egy teljesen haszontalan lépés.
2. Franciaország
A rendező országnak egy nemzetközi sportrendezvény majdnem mindig mínuszos bulit jelent. Később viszont nyerhet rajta, mégpedig 5 dolgon:
- sportlétesítmények későbbi kihasználása
- kiegészítő infrastrukturális beruházások - úthálózat és tömegközlekedés fejlesztése
- a turizmus
- munkahelyek létesítése
- PR hatás
Amitől a rendezvény közvetlenül mínuszos lesz, az általában a stadionok költségei.
Franciaországi stadionmatek:
- Összesen 10 helyszín
- 4 új (Bordeaux, Lille, Lyon és Nizza)
- 5 felújítva (Lens, Marseille, St-Etienne, Toulouse, Párizsban a Parc de Princes)
- 1 jó lesz úgy, ahogy van (Stade de France - Párizs)
Mennyibe került ez az egész?
- Összesen 1641 millió euró
- 60% PPP (magántőke és közszféra együtt)
- 29% tisztán magántőke
- 11% tisztán közpénz
Az idei EB szervezésében még egy fontos tételt jelentenek a terrorfenyegetettség miatti biztonsági intézkedések, és összesen 30-35 millió eurót tesznek ki. A kormányzat, a helyszínt adó városok, és az UEFA dobták össze.
3. Csapatok és játékosok
Az UEFA nem szűkmarkúskodik a játékosok javadalmazásával, a következő pénzekre lehet számítani válogatott szinten:
- bejutás: 8 millió euró (igen, ezt a magyar csapat is megkapta már)
- csoportmérkőzés: győzelem 1 millió, döntetlen 500 ezer euró
- csoportkörös továbbjutás: 1,5 millió euró
- 8 közé jutás: 2,5 millió euró
- 4 közé jutás: 4 millió euró
- 2. helyezett: 5 millió
- 1. helyezett: 8 millió
Az EB leendő győztese a szép kupa mellett, még 27 millió eurót is hazavisz a futballszövetségének, ami a címben megfogalmazott kérdésfelvetéshez viszonyítva elég jó üzletnek tűnik.
A Magyar Labdarúgó Szövetség esetében tehát, 8 millió euró áll rendelkezésre, ez a következőképpen kerül felhasználásra.
- több, mint 40% a szereplés finanszírozására
- több, mint 40% a játékosok premizálására és a stábtagok fizetésére
- maradék, 20% körüli összeg, MLSZ hazai rendezvényeire.
A játékosoknak (pontosabban klubjaiknak) jó üzlet, az UEFA által (az első csoportmeccs előtt 14 nappal kezdődő) fizetett napidíj, ami naponta 5800 eurót jelent játékosonként. Magyar viszonylatban ez a Ferencvárosnak jelenti a legnagyobb bizniszt, a klub 6 válogatott játékosa után (5 magyar, 1 szlovák) kb. 250 millió forintnak megfelelő eurót kasszíroz a kontinenstornán.
+1 Amiről nem beszéltünk
Az Európa Bajnokságnak számtalan izgalmas gazdasági vetülete van, amelyeket hosszasan lehetne fejtegetni, de tekintve, hogy ez a cikk szigorúan csak a sporteseménnyel foglalkozik, nem fejtegettük őket részletesen. Ilyen a sportfogadás, ami volumenét tekintve önálló cikket is érdemelne, vagy a sörfogyasztás, ami az időjárástól függően 30 millió extra korsót jelenthet Magyarországon.
Business & Café - Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!
(Forrás: Népszabadság, Index)