Business & Café

Élelmiszeripari kalandok a világ körül - a kajabiznisz nagyágyúi

22 máj 2017

Az élelmiszerkereskedelem az egyik legjobb biznisz a világon. Előállítani jó üzlet, kereskedni vele még jobb üzlet, és a cégekkel kereskedni aztán végképp bomba üzlet. Három sztori jön!

aaeaaqaaaaaaaan5aaaajddjnjiwmdrlltdmndqtngzmzs05zgjilty2zje0zdnhzwi5zg.jpg

1. Snapple

1972-ban, három new york-i gentleman (név szerint Arnold Greenberg, Leonard Marsh és Hyman Golden) gondoltak egyet és létrehozták az Unadulterated Food Products Inc. (Kb.: Természetes Élelmiszerek) nevű vállalatot.

Úgy látszik a minőségi élelmiszerek iránti igény már legalább 45 éve megvan az emberekben, ugyanis az Unadulterated Food Products Inc.-t úgy adták vették egymás között a nagy konszernek, mintha csak a vállalat által gyártott üveg üdítőkről lenne szó.

Visszatérve a '70-es évekbe, a cég sztorija ott vált igazán érdekessé, amikor a már említett 3 new york-i úr megalkotta a Snapple nevű terméket. És, hogy mi a fene az a snapple? Egy szénsavas üdítőital, a név pedig a snappy (finom, ízletes) és az apple (alma) szavak kombójából jött létre. 

A '80-as évektől kezdve a Snapple abszolút átvette a főszerepet a cégen belül. Még a név is megváltozott Snapple Beverages Corporationra.

Az alapítók 1994-ig vitték a céget, amikor is a Quaker Oats 1,7 milliárd dollárt pengetett ki érte. ('94-ben!) Nem kötöttek jó üzletet - változtattak az értékesítési stratégián, elkezdtek csökkenni az eladások, úgyhogy meg is szabadultak az új szerzeménytől 3 éven belül.

A bukdácsoló cégre a Triarc csapott le szolid 300 millió dollárért, és utólag azt lehet mondani, hogy egészen ügyesen helyre is pofozták, mert 2000-ben a Snapple brandért már ismét 1 milliárd dollár feletti összeget (egészen pontosan 1,45 milliárd dollárt) fizetett a Cadbury Schweppes. Azóta már az anyacéget is megvették, és most Dr. Pepper Snapple Group néven fut.

Vicces sztori, Marsh egy interjúban a cég értékesítése előtt nem sokkal úgy fogalmazott:

"Nagyjából annyira értettem az elején az üdítőgyártáshoz, mint az atombomba csináláshoz."

Kedves Olvasóm, ha azt mondanám neked, csináljunk szénsavas almalevet, elhinnéd, hogy eljuthatunk idáig?

2. Ben & Jerry's

288017-ben-jerry-primary-thumb-1500xauto-392664.jpg

Ben Cohen és Jerry Greenfield 1978-ban gondoltak egy nagyot, és belevágtak a jégkrémbizniszbe. Ez így utólag persze elég jó döntésnek bizonyult, na de lássuk mi volt a helyzet '78 tavaszán.

Adott volt két barát. Az egyiket kivágták az iskolából, a másik pedig nem nyert felvételt. Mihez kezdjenek? Levelező jégkrémgyártó tanfolyam! Ez lesz az. Még az sem riasztotta el őket, hogy Ben Cohen, a sztárduó egyik tagja egy betegségnek köszönhetően elveszítette a szag és ízérzékelését. Semmi gond, majd figyel a "szájérzetre" és az állagra. Összedobtak 12.000 dollárt, és nekivágtak.

A koncepció annyi volt: jobbnak lenni, mint a többiek. Nagyméretű csoki, keksz és gyümölcsdarabok, prémium minőségű természetes összetevők, izgalmas és innovatív ízvariációk, és meg is lett az eredmény. A fogyasztók hajlandóak kifizetni a magas árat a prémium termékért.

De a cég nem csak a termékében akar túltenni a konkurensein, hanem filozófiájában is. Nagy figyelmet fordítanak a környezetvédelmi előírásokra, kizárólag fair trade beszállítóktól vásárolnak, és olyan társadalmi ügyekbe is beleállnak, mint például a melegházasság engedélyezése. 

3. Kraftbury Asia

A cím természetesen fiktív, ez a sztori a Kraft Foods és a Cadbury közös történetéről szól. Na de miért falja fel az egyik óriás a másikat? Máris mesélem.

2010-ben az Illinois állambéli Kraft Foods a világ második legerősebb élelmiszerekkel foglalkozó vállalata volt. Erős brandek, jó számok, mi kellhet még? Nos a válasz egyszerűen annyi: az egész világ. A Kraft értékesítései ugyanis 80%-ban az USA-ban összpontosultak.

Ekkor vetettek szemet a szemet a Cadburyre, aminek az összesített eladási növekedése közel 70%-ban a feltörekvő piacokról származott. Az üzlet megköttetett, a Kraft bekebelezte a Cadbury-t és, hogy mennyit ért a világ? 19 milliárd dollárt! 

Kövess minket a közösségi médiában is!
Egy kattintás most milliókat érhet!

ending_fb_2.png

ending_insta_2.png

ending_yt_2.png

süti beállítások módosítása