Az élelmiszerkereskedelem az egyik legjobb biznisz a világon. Előállítani jó üzlet, kereskedni vele még jobb üzlet, és a cégekkel kereskedni aztán végképp bomba üzlet. Három sztori jön!
1. Snapple
1972-ban, három new york-i gentleman (név szerint Arnold Greenberg, Leonard Marsh és Hyman Golden) gondoltak egyet és létrehozták az Unadulterated Food Products Inc. (Kb.: Természetes Élelmiszerek) nevű vállalatot.
Úgy látszik a minőségi élelmiszerek iránti igény már legalább 45 éve megvan az emberekben, ugyanis az Unadulterated Food Products Inc.-t úgy adták vették egymás között a nagy konszernek, mintha csak a vállalat által gyártott üveg üdítőkről lenne szó.
Visszatérve a '70-es évekbe, a cég sztorija ott vált igazán érdekessé, amikor a már említett 3 new york-i úr megalkotta a Snapple nevű terméket. És, hogy mi a fene az a snapple? Egy szénsavas üdítőital, a név pedig a snappy (finom, ízletes) és az apple (alma) szavak kombójából jött létre.
A '80-as évektől kezdve a Snapple abszolút átvette a főszerepet a cégen belül. Még a név is megváltozott Snapple Beverages Corporationra.
Az alapítók 1994-ig vitték a céget, amikor is a Quaker Oats 1,7 milliárd dollárt pengetett ki érte. ('94-ben!) Nem kötöttek jó üzletet - változtattak az értékesítési stratégián, elkezdtek csökkenni az eladások, úgyhogy meg is szabadultak az új szerzeménytől 3 éven belül.
A bukdácsoló cégre a Triarc csapott le szolid 300 millió dollárért, és utólag azt lehet mondani, hogy egészen ügyesen helyre is pofozták, mert 2000-ben a Snapple brandért már ismét 1 milliárd dollár feletti összeget (egészen pontosan 1,45 milliárd dollárt) fizetett a Cadbury Schweppes. Azóta már az anyacéget is megvették, és most Dr. Pepper Snapple Group néven fut.
Vicces sztori, Marsh egy interjúban a cég értékesítése előtt nem sokkal úgy fogalmazott:
"Nagyjából annyira értettem az elején az üdítőgyártáshoz, mint az atombomba csináláshoz."
Kedves Olvasóm, ha azt mondanám neked, csináljunk szénsavas almalevet, elhinnéd, hogy eljuthatunk idáig?
2. Ben & Jerry's
Ben Cohen és Jerry Greenfield 1978-ban gondoltak egy nagyot, és belevágtak a jégkrémbizniszbe. Ez így utólag persze elég jó döntésnek bizonyult, na de lássuk mi volt a helyzet '78 tavaszán.
Adott volt két barát. Az egyiket kivágták az iskolából, a másik pedig nem nyert felvételt. Mihez kezdjenek? Levelező jégkrémgyártó tanfolyam! Ez lesz az. Még az sem riasztotta el őket, hogy Ben Cohen, a sztárduó egyik tagja egy betegségnek köszönhetően elveszítette a szag és ízérzékelését. Semmi gond, majd figyel a "szájérzetre" és az állagra. Összedobtak 12.000 dollárt, és nekivágtak.
A koncepció annyi volt: jobbnak lenni, mint a többiek. Nagyméretű csoki, keksz és gyümölcsdarabok, prémium minőségű természetes összetevők, izgalmas és innovatív ízvariációk, és meg is lett az eredmény. A fogyasztók hajlandóak kifizetni a magas árat a prémium termékért.
De a cég nem csak a termékében akar túltenni a konkurensein, hanem filozófiájában is. Nagy figyelmet fordítanak a környezetvédelmi előírásokra, kizárólag fair trade beszállítóktól vásárolnak, és olyan társadalmi ügyekbe is beleállnak, mint például a melegházasság engedélyezése.
3. Kraftbury Asia
A cím természetesen fiktív, ez a sztori a Kraft Foods és a Cadbury közös történetéről szól. Na de miért falja fel az egyik óriás a másikat? Máris mesélem.
2010-ben az Illinois állambéli Kraft Foods a világ második legerősebb élelmiszerekkel foglalkozó vállalata volt. Erős brandek, jó számok, mi kellhet még? Nos a válasz egyszerűen annyi: az egész világ. A Kraft értékesítései ugyanis 80%-ban az USA-ban összpontosultak.
Ekkor vetettek szemet a szemet a Cadburyre, aminek az összesített eladási növekedése közel 70%-ban a feltörekvő piacokról származott. Az üzlet megköttetett, a Kraft bekebelezte a Cadbury-t és, hogy mennyit ért a világ? 19 milliárd dollárt!