Business & Café

Magabiztosság és megbízhatóság, ezek a legfontosabbak - beszélgetés Dárdai Pállal

13 jún 2017

Dárdai Pál magyar válogatott labdarúgó és edző. Talán az ország egyik leghitelesebb embere, aki reményt adott a magyar futball elkeseredett rajongóinak - Hogyan sikerült ezt elérnie? Milyen vezetéstechnikai trükköket lehet tőle megtanulni és mindazt a saját vállalkozásodban kamatoztatni?dardai.jpg

Az első és legfontosabb, mit jelent számodra a foci?

Számomra a családommal együtt az életemet jelenti. Édesanyám már néhány napos koromban elvitt a pécsi pályára, hiszen édesapám Pécsett futballozott, majd később edzősködött is, így a pálya mellett nőttem fel. Futball nélkül nem is tudnám elképzelni az életemet.

Ugorjunk az időben! Mennyire volt nehéz döntés elvállalni a magyar válogatott irányítását?

Nagyon sok álmatlan éjszakát okozott nekem ez a döntés. A legkisebb fiamon és rajtom kívül senki sem hitt ebben az egészben, de akaratos voltam és minden negatívum ellenére belevágtam, mert tudtam, hogy képes vagyok megcsinálni.

Felépítettem a csapatomat és olyanokkal vettem magam körbe, akikben maximálisan megbíztam - azt gondolom ez mindennek az alapja. Két mérkőzés után már az MLSZ-ben is meg voltak elégedve a csapat játékával. Ez az elégedettség azért alakulhatott ki, mert kivétel nélkül bizalmat szavaztam a játékosaimnak.

Két és fél év alatt a Hertha Berlin értéke óriásit növekedett. Ez az eredmény külső szemmel úgy tűnik, hogy a vezető érdeme. Melyek filozófiád központi elemei, amelyekre a vezetői munkát felépíted?20150406dardai-pal-hertha-foci.jpg

(Forrás: origo.hu)

A legfontosabb az, hogy ne legyenek gátlások. A játékosaimmal mindig úgy kommunikálok, hogy pályára lépéskor ne érezzék magukat gátlásosnak. Egy cégen belül is rendkívül fontos a kommunikáció, hiszen folyamatosan tartani kell a kapcsolatot a dolgozókkal. Aki nem hajlandó beszélni a dolgozóival, annak biztosan nem lesz sikeres cége, hiszen egyedül nem lehet semmit sem sikerre vinni.

A másik pedig a teljesíthető célok. Csak olyat kérhetek a játékosaimtól, amit tudom, hogy képesek megcsinálni. Egy vezetőnek rá kell éreznie arra, hogy kivel hogyan kell bánni - nekem is van olyan játékosom, akivel ordibálva kell beszélnem, de van olyan is, akit félre kell hívni az irodámba, ahol nyugodt körülmények között átnézhetjük a lényeges dolgokat.

Már játékosként is rengeteg dologra figyeltem, mert tudtam hogy a karrierem befejezése után edző szeretnék lenni. Tanulni pedig a hibákból lehet a legjobban - próbáltam olyan emberek hibáiból is erőt meríteni, akik már komolyabb tapasztalattal bírtak, akiktől érdemes volt tanácsokat kérnem.

Mi volt a legemlékezetesebb ilyen történeted?

Mondok egy példát: Lucian Favre egy rendkívül zárkózott edző volt, aki egyáltalán nem kommunikált a játékosaival, de engem sokszor behívott az irodájába kikérni a véleményemet, hiszen én mozgattam az egész csapatot a pálya közepéről.

Egy csütörtöki napon Marko Pantelicet-et lefotózták bulizás közben, ami szigorúan tilos volt nekünk, hiszen csütörtök estétől kezdve nem lehetett a városban mászkálni. Szombaton meccs volt, így adódott a kérdés, hogy mi legyen vele, mégiscsak ő a legjobb góllövőnk. Játékosként azt javasoltam neki, hogy még a keretből is hagyja ki, hiszen ez hosszútávon bomlasztani fogja a csapategységet. Ettől függetlenül a kezdőben volt szombaton a szerb. Lucian a bemelegítés alatt csak ennyit mondott nekem: "Igaza van Pál, de azt mondtam Pantelic-nak, hogy 20 percet kap, ha nem úgy fog játszani, mint ahogyan azt szeretném le fogom cserélni."

Kettőt rúgott 20 perc alatt, mert nem engedte meg magának, hogy kifütyülje a publikum.

Az edző ezt a negatív történést úgy mozdította pozitív irányba, hogy abból az egész csapat profitálni tudott. Azóta már edzőként is így gondolkodom, még a legrosszabb szituációban is megpróbálom a pozitív dolgokat kiemelni, mert pszichológiailag ez rendkívül fontos.

Nehéz megtalálni egy rossz momentumban a pozitívumot?

dardai_pal2.jpg(Forrás: Sport365.hu) 

Edzőként és vállalkozóként is időnként hazudni kell egy kicsit. Az ember kifelé hajlamos szépíteni a dolgokat , viszont a stáb összes tagjával őszintén beszélgetünk egymás között.

A magyar válogatott esetében is rengetegszer mondtam a játékosaimnak, hogy sokkal jobbak vagytok, mint az ellenfél. Elhitték, hiszen én mondtam nekik, de ha egy rossz taktikába belesülünk, akkor örökre elveszítettem volna a bizalmukat. Olykor színezni kell a dolgokat, hogy az embereid önbizalma a helyén maradjon.

Mi alapján szavazol bizalmat egy játékosnak?

A játékosaimmal mindig őszinte vagyok, mindenkinek a szemébe mondom az igazságot. Ez az, ami előreviszi az egységet, nem szabad sumákolni.

Az őszinteségből fog kialakulni a kölcsönös bizalom, ami napról-napra csak erősebb lesz. 

Hogyan tudsz kikapcsolódni? Mennyi munkát viszel haza?

Ahogyan minél több tapasztalattal gazdagodom, egyre jobban megtanulom, hogyan hagyjam az öltözőben a munkát. Amikor sorozatosan kikapunk akkor napokig nem képtelen vagyok aludni, mert egyszerűen nem tudom elviselni azt az érzést. Minden mérkőzést meg akarok nyerni és utálom, ha sorozatosan csak veszítünk.

Hogy tudsz egy ilyen időszakban is önbizalmat adni a játékosaidnak?

Amikor edző lettem megfogadtam, hogy én mindig pozitív maradok, tehát, ha egy negatív beszédet tartok akkor is egy pozitívan gondolattal zárom le.

A profikkal különben is nagyon nehéz, mert ők szörnyetegek, nem szeretik, ha egy edző megmondja nekik, hogy mit csináljanak. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy kihez, mikor és milyen módon szólok hozzá.

Harminc játékosom van, abból tizenegy van a pályán, rajtuk kívül mindenki elégedetlen. Rendkívül nehéz egy olyan cégben dolgozni, ahol a dolgozók kétharmada elégedetlen.

Vezetőként egy csapatot felépíteni nagyon nehéz - többféle karakter és különböző mentalitások. Hogyan lehet ezeket az eltérő dolgokat közös céllá formálni?

Ki kell kérni mindenkinek a véleményét, hogy mindenki sajátjának érezze az adott projektet. Közös megbeszéléseink alkalmával elmondom a célkitűzést, vázolom a helyzetet, majd mindenki hozzászólhat az elképzeléseimhez. Ezeket összegyűjtöm és másnap véglegesítem a döntésemet. Ha mindenki rábólintott, onnantól kezdve azt az irányt fogjuk követni, mert közösen hoztuk meg azt a döntést.

Nem kell vezetőként egy valóságos zseninek lenned, hallgasd meg a többieket is. Légy figyelmes és koordinált úgy a kis "nyájadat", hogy estére minden "bárányod" hazaérjen.

Hiába a közös döntés, ha valami nem úgy sikerül ahogyan kellene, akkor is Te viszed el a balhét.69583_magyar_valogatott_edzes_bukarestben.jpg

(Forrás: rangado.hu)

Sajnos igen, de ezt én vállalom. Amikor elveszítünk egy mérkőzést a sajtó előtt mindig magamra vállalom a felelősséget, és megvédem a csapatomat. Ekkor már nem nagyon tudnak piszkálni, hiszen megvédtem őket, ami a nehéz időkben a legfontosabb teendője egy vezetőnek.

Ha most a nulláról kellene egy csapatot építened akkor mik lennének az első lépések, hogyan állnál neki?

Amikor összeraksz egy keretet a legfontosabb a csapat összetétele. Nem lehetnek benne csak zsenik, mert akkor senki sem fog futni, ugyanakkor a zsenik nem minden esetben vezéregyéniségek, ezért kell néhány karizmatikus személyiség is, akik mozgatják a csapatot. Végezetül pedig szükség van dolgozókra is, mert a vezéregyéniség hiába irányítana, ha nincs akit irányítani lehet.

Mi a hosszútávú célod, amit mindenképpen el szeretnél érni?

Legnagyobb álmom, hogy bekerüljek a német kupadöntőbe és megnyerjem azt. Még szebb lenne, ha valamelyik fiam is a pályán lehetne azon a mérkőzésen.

A távolabbi jövőben pedig szívesen látnám magam ismét a magyar válogatott szövetségi kapitányaként is, hiszen egy óriási élmény volt irányítani a nemzeti együttesünket.

Végezetül, mit üzennél a magyar vállalkozóknak, amik előrébb lendíthetnének minket?

Két dolog - legyetek magabiztosak és megbízhatóak. Ha megfelelően adod elő magad és teljesíted az ígért feltételeket, akkor vinni fogják a termékedet. Ha valamelyik hiányzik ebből a két dologból, biztos, hogy komoly fennakadásokkal fogsz szembenézni.

Mi magyarok büszkék lehetünk magunkra, hiszen nagyon vág az eszünk, rengeteg kitűnő magyar termék van világszerte. A legfontosabb, hogy ezeket magabiztosan kell bemutatni és aztán megbízhatóan továbbadni. Ez mindennek az alapja.

Készült Dárdai Pál a Bizalom Napon adott előadása alapján!

Kövess minket a közösségi médiában is!

Egy kattintás most milliókat érhet!

ending_fb_2.png

ending_insta_2.png

ending_yt_2.png

süti beállítások módosítása