Business & Café

Interjú - Két magyar srác kajakkal átevezte az Atlanti-óceánt

15 már 2016

6500 km távolság, 64 nap, két magyar srác és egy páros kajak. Röviden ezekkel a számokkal jellemezhető az az út, amelyet Kovácsik Levente és Szabó Norbert Ádám egy hónapja teljesített az Atlanti-óceán átevezésével. Ilyen az, amikor egy hirtelen felvetett ötletből világrekord lesz. 

12227616_1142308469127864_2757073361583453421_n.jpg

A kihívás első szakasza a spanyol partoktól (Mazagon) a Kanári-szigetekig tartott, ezt az 1300 km-es távolságot 21 nap alatt evezték le. Egy két hetes pihenőt követően nekivágtak a hátralévő 5200 km-nek, végül 64 véget nem érőnek tűnő nap alatt sikerült elérni a céljukat. A nem mindennapi teljesítményről kettőjük közül Norbival beszélgettem

Sok ember fejében felvetődik a kérdés, hogy mégis miért szántátok rá magatok egy ilyen erőpróbára?

Mondhatni zsigerből jött. Az egyik indok a tenger, az óceán és a vitorlázás szeretete. Hiszek abban, hogy mindenkinek megvan a lehetősége, hogy valami maradandót alkosson, én ebben találtam meg önmagam, ebben szerettem volna egyedit alkotni. Be akartam bizonyítani saját magamnak is azt az életfilozófiát, miszerint semmi sem lehetetlen. 

Leventével 2011 nyarán beszélgettünk a Balaton partján, ott kezdődött az egész. Következő évben jött a lehetőség, másodkapitányként egy vitorláshajón bejárhattam a szakaszt. Emlékszem, a Kanári-szigeteken, egy csendes kis öbölben a hajónaplóm sorait írva már arról ábrándoztam, hogy egy év múlva újra ott leszek. Saját hajóval, saját álmomat megvalósítva! Miután hazaérkeztem, azt mondtam Levinek:

Ezt meg tudjuk csinálni!

12143142_1038486519504675_3338592764205340923_n.jpg

Soha senki nem evezte át az Atlanti-óceánt kajakkal, nem volt előttetek példa. Mi alapján terveztetek?

Karácsony volt, ekkor még szó szerint a fű sem nő, ennek ellenére mi azonnal nekikezdtünk a tervezésnek. Ezer és ezer akadályba ütköztünk, de nem adtuk fel, hat hónap után már volt hajóépítőnk, szponzorunk, jöhetett a hajó megépítése.

Kelét nem mi építettük, profikra bíztuk, ettől függetlenül közös munka eredménye, hiszen már a hajó tervezésénél is közreműködtünk. Tudni kell, hogy nem ez volt az első próbálkozásunk, 2013-ban már elindultunk egyszer, de sajnos vissza kellett fordulnunk. Ez is segített annak felismerésében, hogy nem csupán az izmokon múlik, sokkal inkább fejben dől el. Megkerestünk egy sportpszichológust is, de nem tudott ilyen szélsőséges esetre tanácsot adni, szóval megoldottuk magunktól, sok könyvet olvastunk és egymást bíztattuk. 

1473038_685572131462784_482070722_n.png A páros kajak (Kele) felépítése

Mi járt a fejetekben, amikor elindultatok? Voltak holtpontok?

Elindulni volt a legnehezebb. Az agyad ilyenkor megpróbál védekezni, elhiteti veled, hogy nagyon rossz amit csinálsz. Arra gondoltunk, hogy ez egy "never ending story", de aztán rájöttünk, ha elfogadjuk a helyzetet sokkal könnyebb lesz. Öt nap után még sírtunk, mint a gyerekek. Rájöttünk, hogy ez is jó feszültségoldó, később alkalmaztuk is. Ahogy kialakult a napi rutin és fogyott a táv, úgy egyre könnyebb is lett.

Holtpontokat ettől függetlenül minden nap megéltünk. Főleg a kabinban tört ránk a kétségbeesés, amikor nem csináltunk semmit, a bőrünket marta a só és csak feküdtünk a semmi közepén. Ha eveztem könnyebb volt, egyfajta munkaterápiaként hatott rám. 

tavolsag.jpgAz út során blogbejegyzéseket is készítettek

Mi a legnagyobb tanulság, amit leszűrtél? Hova tovább?

Mint ahogy említett, a célom az volt, hogy bebizonyítsam, semmi sem lehetetlen. Úgy érzem sikerült, a mindennapjaim része lett ez a megállapítás. Ugyanakkor furcsa is, eddig ez volt a nagy álom, most sikerült, én sem tudom pontosan, hogy merre induljak. Ha azt kérdezed, megcsinálnám-e még egyszer, a válaszom nem, legalábbis nem egy ilyen kis hajóval. Nehezebb volt, mint gondoltuk.

Jelenleg sok helyre hívnak minket, mi pedig szívesen átadjuk a tapasztalatainkat előadások formájában. Elkezdtem egy könyv megírását is, a videókból pedig egy dokumentumfilmet szeretnénk készíteni, bízok benne, hogy sikerül. 

12670161_1089864114366915_6273112540034089733_n.jpgBalra Kovácsik Levente, jobbra Szabó Norbert Ádám. További érdekes képek és videók a fiúk Facebook oldalán: FarFarAway - Túl az Óperencián

moremoremore.png

facebook_icon02.png Business & Café - Facebookon is. Köszönjük kedvelésed!

www.facebook.com/businessandcafe

mak_balazs_200.pngMák Balázs
Jelenleg szakdolgozatát írja a BME Infrastruktúra-építőmérnök mesterszakán. A Magyar Állami Operaház statisztája, korábban egy tervezőiroda egyeztetési munkatársaként és egy egyetemi online rádió műsorvezetőjeként tevékenykedett. A műszaki tudományok mellett érdeklődik a gazdasági és az üzleti élet kihívásai iránt.

süti beállítások módosítása