A történetmesélést évezredek óta használja a vallás, a politika, a művészet és napjainkban a média. Formálták az élethez való hozzáállásunkat, mélyítették a történelmi tudásunkat, nevelték az erkölcsi érzékünket, inspiráltak és nem utolsó sorban szórakoztattak, ahogy teszik ezt a mai napig. Az üzletben sincs ez másként, egy jó sztori mindent megváltoztathat!
Miért lehetséges, hogy ha hallunk egy igazán jó történetet az valamiért beleég a tudatunkba, és még akkor is emlékszünk rá ha évvekkel ezelőtt hallottuk? Hiszen már azt sem tudjuk ki mesélte… Mégis ott lappang az agyunkban és kész bármikor előjönni.
Ha megkérnélek, hogy írj le 10 történtet, amiket az évek során hallottál, elég könnyen menne, ugye?
1. Mi történik az agyban mikor hallunk egy jó történetet?
Amikor olvasunk, hallgatunk vagy nézünk valamit az agyunk Broca-Wernicke területe rögtön aktiválódik.
(hallott szó -> a szavak jelentése továbbítódik a Broca területre -> artikulációs kód -> hallókéreg -> Wernicke terület
írott szó -> látókéreg -> gyrus angularis -> Wernicke terület)
Pszichológia Atkinson-Hilgard-Smith-Nolen
Ám mikor egy jó történetet hallunk az agyunkban nem csak a szöveg feldolgozásáért felelős részek lépnek működésbe. Amikor hallunk egy olyan történetet, hogy Pista átugrotta a kerítést, miközben menekült a rendőr elől, ahogy elképzeljük a történtetet a motoros kéreg, amely koordinálja a mozgást is aktívvá válik az agyban.
Jó-jó, de hogyan lesz nekem ettől több ügyfelem és pénzem?
A marketingesek gyakran mondják, hogy ők csak opciókat kínálnak a vásárlóknak, akik azt veszik meg, amit akarnak. Ez nem igaz. A marketing annyira hatékony, és annyira része a mindennapi életünknek, hogy a fogyasztók nem a tények racionális elemzése alapján, hanem az életüket átható különböző történetek hatására döntenek.
Seth Godin
A marketing és az üzleti világ csak az elmúlt években kezdte felismerni a történet erejét a vevőszerzés területén. Minden komoly márka mögött ott áll egy komoly történet is, csak eddig nem volt elmondva. A fogyasztók, ahogy egyre tudatosabbá válnak, egyre ügyesebben ismerik fel a reklámok mögött rejlő manipulációt.
Ám történetet hallgatni mindenki szeret. Főleg, ha az megoldja a problémánkat vagy fellelkesítve tettekre sarkall minket.
2. Hogyan írjunk jó történetet?
Andrew Stanton rendező (Némó nyomában, Egy bogár élete) azt mondja, egy igazi történet célja „létrehozni a csodát”, hogy az emberek azt mondhassák „Én is”! A nézőnek, olvasónak, leendő ügyfélnek tudnia kell azonosulni a történeteddel.
A legegyszerűbb módja, ha az ügyfeled problémájáról szóló történettel állsz elő. De elmesélheted a saját sikertörténeted is.
Marketing szempontból egy jó történet, ami megérinti az érdeklődőt, emberibbé teszi a márkád. Amikor elolvassák a (siker)történetet, ami megérintette őket előjön az „Én is!” gondolat.
Ha „Ő megcsinálta, azt hiszem, meg tudom csinálni én is!" Innen már egyenes út visz előre. Megfogta a történeted, szinte biztos, hogy feliratkozik a hírleveledre, csatlakozik a közösségedhez Facebookon vagy blogon.
És voálá! Máris szereztél magadnak egy újabb leendő ügyfelet.
Donald Miller szerint, minden nagy történet a következő elemeket tartalmazza:
- Egy karakter (ez akár lehetsz te vagy egy kitalált karakter, akivel megesik a történet)
- egy probléma (lehetőleg az ügyfeleid, olvasóid állandó problémája legyen)
- egy útmutató (merre visz a cselekmény)
- egy terv (hogyan és mivel oldhatja meg a főhös és az olvasód a problémát)
- A cselekvésre való felhívás
Az emberek nem a termékedről akarnak hallani, hanem a problémájukról egy történetbe csomagolt megoldással egybekötve.